::.Da' Sweet Friend Follows.::

Saturday, September 18, 2010

Riang Ria Raya hari pertama

dalam dingin subuh hatiku terusik
kenang nasib diri di rantauan
bergema takbir raya menitis airmata
terkenang suasana permai desa

hati sayu saat di rumah sebelum keluar solat. mendapat siaran langsung rancangan tanahair, membuat hati sayu mendengar laungan takbir hari raya. barulah terkenang kampung halaman dan sanak saudara. timing elok pulak baik punya, kami keluar solat hari raya jam 5.20pagi di tanahair sedang ngam-ngam selesai solat jam 10.00 pagi.


[suasana solat hari raya]

jemaah sungguh ramai dan penuh. banyak bezanya dengan suasana solat di tempat kita. tiada takbir mendayu secara beramai-ramai. tiada imam beritahu kaifiyat solat yang hanya dilakukan 2 kali setahun. tapi ada disediakan kaunter 'gahwa' (read: kopi) dan air minum serta kurma dalam masjid. tiada sebarang pemberitahuan apabila solat dimulakan. tiba-tiba sahaja bermula dan tamat. tiada khutbah dalam bahasa yang difahami; bahasa melayu.

pulang dari solat hari raya, terus menerpa jaringan maya. ramai yang sedang menunggu di seberang laut sana.


[foto saya ketik melalui snapshot skype]

walaupun gambarannya tidak jelas, namun sudah cukup membuat hati rasa girang. walau jauh beribu batu teknologi menghubungkan kita. dengan teknologi juga, dapat saya rasai kemeriahan sanak saudara berhari raya setelah melihat paparan gambar2 yang dihantar melalui laman sosial buku muka.


Hanya ku sampaikan doa dan kiriman tulus ikhlas
Dari jauh kupohonkan ampun maaf
Jangan sedih pagi ini tak dapat kita bersama
Meraikan aidil fitri yang mulia


[gambar family dahulu, eceh family]

baju masih sama dengan tahun lepas. ihsan angles. tahun nih angles pakai english cotton, saya tiada english coton yang sama macam mereka,uhuhu:(

saya kira, sambutan di sini tidak segembira di tanah air. walaupun pada awalnya, saya sudah berduka lara bersedihan tidak dapat beraya bersama keluarga, namun takdir Allah menentukan segala yang saya gambarkan adalah tidak benar sama sekali. kami di sini juga sangat gembira dengan aturan jemputan rumah terbuka, makan-makan yang menyenangkan dan aktiviti yang disediakan pihak bandaran sepanjang tiga hari berturut-turut.


[bersama tetamu utama di kediaman saya]

sis EZA lecturer @ King Saud Univ yang juga berhari raya buat kali pertama jauh dari keluarga dan sanak saudara. sleepover for 3 days @ my place.


Kalau sudah makan jalan ramai-ramai
Bersama kawanmu semua
Bersalam-salaman bermaaf-maafan
Di hari bahagia ini

selesai beraya di rumah jiran sebelah rumah, kami meneruskan perjalanan ke rumah sahabat lain pula yang sama-sama beraya di perantauan.


[k.ita's n a. amir's place]

kuih raya ada, laksa ada, nasi tomato ada, lontong ada, lemang ada dan pelbagai lagi hidangan yang menambah kalori. tapi semua best. paling best kawan-kawan yang ramai juga ada.

next,


[k. tetty's n tn. irman's place]
they are brunei-ians. juga sambut hari raya sama macam kita. bukan setakat ada makanan yang sangat enak dan sedap-sedap, sahabat dari negara asean lain dari singapura dan filipina juga ada.

Alangkah girangnya di hari yang mulia
Kita semua berhari raya
Dengan hati ikhlas zahir batin sekata
Selamat hari raya



[aktiviti malam; pertunjukan bunga api
]
tepat jam 10.00 malam, tiga hari berturut-turut bermula hari raya pertama hingga ketiga. 10 minit masa pertunjukan sangat memuaskan hati. berdentam dentum memang kelas fireworks dia.

[aktiviti malam; persembahan seni dan kebudayaan]

sekian dulu catatan hari raya pertama. akan menyusul lagi laporan aturan hari raya untuk hari seterusnya.
sangat meriah dan menggembirakan. yahhhhu!!



6 comments:

WanJumaa said...

Mana2 menyambut Aidilfitri memang meriah, cuma bezanya 'meriah' beraya bersama keluarga lain kan perasaannya... Huhuuuu... Sabar ya Ila. Lagipun dgn teknologi yang canggih manggih ni, otomatik kira 'beraya' bersama2 juga kan?

Sorry lambat wish, SALAM AIDILFITRI...Maaf zahir dan bathin ya:)

ila nursalida said...

karamah: apalah erti hari raya tanpa keluarga kan...tapi dapat kawan-kawan best pon boleh jugaklah sebagai ganti...

ilasya said...

aik...kemanakah komenku menghilang??papepun..gamba dari mlesya mmng nice sbb makcik kat depan..hehe

ilasya said...

aik...kemanakah komenku menghilang??papepun..gamba dari mlesya mmng nice sbb makcik kat depan..hehe

ila nursalida said...

ilasya: eceh...takde mknenyer...

ilasya said...

ade ar..haha