::.Da' Sweet Friend Follows.::

Sunday, July 25, 2010

siaran TV tempatan

We welcome passion, for the mind is briefly let off duty
~Mignon McLaughlin, The Neurotic's Notebook, 1960~

ramai yang bertanya kepada saya pada ruang sembang tentang keadaan hidup di sini. saya cuma jawab ok dan seperti biasa. kerana pada saya di mana jua adalah sama. yang bezanya orang sekeliling kita. tapi tidak dinafikan keseronokan berada di tempat orang dan tempat sendiri adalah berbeza. percaya dengan apa yang telah Allah takdirkan, saya yakin ada hikmahnya saya di sini.

lantas, walau berada di tempat orang kadangkala rasa rindu tempat sendiri tetap akan ada. normallah kan manusia ada persaan dan emosi. bagi saya yang punya banyak waktu senggang ini, merasakan teknologi menjadikan jarak bukan masalah untuk menghubungkan sesuatu yang jauh. untuk kali ini, ingin saya kongsikan cara bagaimana saya dapat menonton siaran tempatan tanahair saya di tempat saya berada sekarang menggunakan teknologi dengan sebaiknya. ramai sudah tahu, atau kebanyakan yang berada di sana tidak perlu tahu, tapi cuma sekadar perkongsian ilmu, tidak salahkan. siapa mahu manfaatkan info ini, silakan...:)

pertama sekali siaran rancangan percuma kerajaan. Radio TV Malaysia atau RTM. selalunya berpancaran dari satelit dish yang dipasang di kediaman ini. tetapi sewaktu Piala Dunia melanda bulan lalu, siarannya terputus. jadi saya beralih menggunakan satelit yang dipancarkan menggunakan teknologi internet.


untuk siaran RTM, saya gunakan provider terkenal untuk siaran tv percuma seluruh dunia iaitu di wwitv.com. apa yang anda perlukan untuk melayari rancangan melalui wwitv ialah perisian microsoft silverlight. plugin ini akan terpapar secara automatik di ruangan loading stream (rujuk gambar di atas) sekiranya perisian tersebut tiada di dalam computer anda. apa yang anda perlu lakukan ialah, hanya klik pada butang plugin tersebut dan install. untuk install, cuma ikut step by step arahan yang diberi. setelah selesai plug in, refresh page semula, dan anda akan dapati page seperti dalam gambar. ini bermakna urusan anda selesai, cuma perlu tunggu pihak wwitv loading rancangan siaran keinginan anda. jika berlaku masalah tidak keluar rancangan yang anda inginkan, cuba refresh kembali page. jika masalah yang sama berulang ini menandakan, sistem server tidak memihak kepada anda, dan cuba di lain kali.


ini link untuk siaran RTM 1. http://wwitv.com/tv_channels/7449.htm


ini link untuk siaran RTM 2. http://wwitv.com/tv_channels/8084.htm

selepas loading stream, rancangan pilihan anda akan terpapar di skrin seperti dua gambar di atas. jika mahu paparan besar, cuma klik pada icon srin penuh di sebelah sudut kanan. biasanya wwitv boleh dilayari menggunakan mana-mana internet provider termasuk internet explorer, google chorome atau mozilla.

untuk mendapatkan rancangan siaran tv3 inspirasi hidupku kegemaran ramai pula, servis provider lain yang digunakan. saya menontonnya melalui um.com.my/streaming/v1. juga memerlukan plugin di install supaya rancangan dapat ditonton sebaiknya. plugin web player dari sopcast diperlukan untuk melayari rancangan tv3 ini.

link ini http://www.um.com.my/streaming/v1/modules.php?name=TV3 akan membawa anda melayari siaran tv kegemaran ramai itu. cuma ikuti langkah yang di berikan di laman web tersebut untuk install plug in web player. sekiranya web player sudah di install, paparan seperti dalam gambar akan anda dapati di skrin monitor anda. apa yang perlu, hanya tunggu provider untuk loading stream tersebut secara buffering. jumlah peratusan buffer tertera pada kotak kecil hijau disebelah tepi kanan. sebagai nota, apabila channel tidak dapat dihubungkan, di kotak panjang bawah tersebut menyatakan sebagai 'channel offline' atau 'cannot retrive data'. jadi sila cuba di lain kali. sepanjang pemerhatian saya, rancangan TV3 ini hanya sesuai menggunakan perisian internet explorer sahaja tidak yang lain-lain. biasanya siaran terputus tepat jam 12 malam waktu Malaysia. paling tak tahan, setiap hari sabtu saya berdepan dengan situasi anti klimaks apabila slot kegemaran cerekarama terputus di saat detik pengakhiran cerita. biasanya waktu siaran akan lambat 2-3 minit daripada waktu siaran sebenar. tetapi baru-baru ini, link ini dari tv-malaysia.com membantu saya mengikuti kesudahan slot cerekarama anti klimaks yang saya tontoni.

sekian dulu perkongisan dari saya,
ilalliqa' maasalamah

No comments: