::.Da' Sweet Friend Follows.::

Saturday, July 24, 2010

suratan atau kebetulan

Berdoalah kepada-Ku nescaya aku (Allah) akan perkenankan (Ghafir : 60)

entri ini saya tulis sebagai peringatan kepada diri sendiri. kalau ada yang membaca ia saham buat anda jua. saya baru selesai membaca hasil tulisan Usazt. Pahrol di sini. bercerita tentang doa, wajar dan disyorkan kepada anda jua membacanya.

Ustaz mengutarakan sebuah isu yang sudah sekian lama menjadi tanda tanya banyak orang. kalau pun tidak disebut secara jelas di mulut, sekurang-kurangnya terdetik di hati itu ada. coretan tentang permintaan yang diberi dan permintaan yang belum atau tidak dipenuhi. kepada siapalah yang layak kita pinta kalau bukan dengan Pencipta kan? tapi pernahkah ada detikan dihati,
"aku nih dah penat dah doa, dah penat dah minta tapi Allah tak bagi pun. kenapa?" atau ketika mana ditimpa sebarang susah, terdetik lagi di hati, kenapa kita yang Allah uji. sudah sering kita minta yang baik-baik dari Allah, tapi kesusahan juga yang Dia hadirkan untuk kita. Ustaz Pahrol sudah jelaskan. jadi saya syorkan anda baca, kalau anda juga selalu terdetik di hati seperti saya.



seperti yang saya sudah coretkan dalam entri sebelum ini, hidup ini suatu ketentuan dan suratan. bukan satu kebetulan. walaupun sesuatu yang tak disangka seringkali mendatangi kita, namun itulah suratan yang tertulis dalam takdir hidup. jadi ucapan nasib baik atau mujur atas sesuatu yang berlaku adalah kurang tepat. kerana nasib atau kemujuran itu datang secara tidak sengaja. tau datang dengan pertaruhan. pertaruhan kepada nasib yang akan jadi baik atau tidak baik. jadi untuk catatan kehidupan yang telah ditakdirkan ini, ucaplah Alhamdulillah.

contoh, kita keluar dari rumah dan membawa payung bersama-sama. di pertengahan jalan, hujan turun dengan lebatnya. tidak perlu disebut,
"uish nasib baik aku bawak payung" ataupun, "mujur ada payung dalam beg nih". mari kita tukar sebut, "Alhamdulillah aku bawa payung bersama-sama". kenapa kita sebut Alhamdulillah? sebab kita syukur kepada Allah yang menggerakkan hati kita untuk berbuat demikian. Allah tahu yang terbaik untuk kita. jadi syukur mesti kena ada.

berbalik pada kisah doa, Ustaz sebutkan di dalam tulisannya, sebenarnya keinginan kita untuk menyebut doa adalah gerakan atau hint daripada Allah bahawasanya dia akan memperkenankan doa itu. jadi kenapa kita nak kata, sudah penat berdoa, tapi Allah seolah-olah tidak mahu beri? kalau dia tidak mahu beri, dari awal lagi dia tidak gerakkan hati kita untuk doa. persoalannya, tidak semua yang kita minta dikabulkan dengan cara yang kita suka. Allah tahu cara mana mengkabulkan doa hambanya. yang penting doa.

doa atau meminta dengan penuh keyakinan akan termakbulnya doa tersebut adalah tugas kita. kapan ianya akan termakbul bukan tugas kita merealisasikannya. sabar adalah kunci. janji Allah itu pasti. sesungguhnya Allah tidak memungkiri janji.

ilalliqa' maasalamah

2 comments:

Mila@Rimbun said...

suka dengan entry niii

ila nursalida said...

k.mila: saya cuma qoute apa yg ustaz perkatakan