::.Da' Sweet Friend Follows.::

Wednesday, April 28, 2010

tentang cuaca dan musim

Tidak akan terjadi hari kiamat, sebelum harta kekayaan telah tertumpuk dan melimpah ruah, hingga seorang laki-laki pergi ke mana-mana sambil membawa harta zakatnya, tetapi dia tidak mendapatkan seorang pun yang bersedia menerima zakatnya itu dan sehingga tanah Arab menjadi murujan wa anharan~Imam Muslim no. 157 dari Abu Hurairah~

sejak keadaan ingin bertukar musim nih macam-macam cuaca di bumi tempat tinggal saya ini. kejap-kejap panas sangat, kejap-kejap redup, kejap-kejap pulak hujan. adakalanya ribut pasir pula melanda. Alhamdulillah, tuan rumah sudah siap memasang penghadang di hadapan pintu maka kurang sikitlah peratus kemasukan debu ke dalam kediaman saya ini. kurang juga letihnya mengusrus debu sepanjang masa. sampai mood malas saya, saya biarkan aja debu-debu berkenanaan.

berkenaan hadist yang saya qoutekan di atas, sebagai salah satu petanda kiamat, tanah arab menjadi murujan wa anharan. sebahagian ulama' menafsirkan sebagai tanah arab itu menjadi subur dan bersungai yang mengalir. faktanya, kadangkala hujan turun jua di sini. adakalanya lebat, ada kalanya hanya gerimis. masih ingatkah lagi dari catatan lepas saya rekodkan hujan telah turun berserta angin sedikit kuat sehingga tempiasnya masuk ke dalam rumah saya. habis basah sebahagiannya. istilahnya sama seperti banjir, cuma konsepnya sedikit berbeza.

[padang pasir sudah mula subur, bersediakah kita menghadapi kiamat yang semakin hampir?]


saya petik dari laman ini-->ajaibbenar.blogspot.com<--, keadaan di mana bandar Riyadh di hujani dengan ribut debu pasir. seakan membawa gelombang pasir kan? kesudahannya, lapangan terbang ditutup, pemandangan hanya terhad sekitar kurang dari 1 km sahaja.



dengan keadaan cuaca yang kadangkala tidak menentu ini, ada ketikanya pili air berwarna biru juga mengalirkan air panas. jika pili merah, sudah pastilah memang panas benar. rakan-rakan di sini mengesyorkan air tadahan adalah amat berguna sekali untuk kegunaan kecemasan contohnya bersuci. dalam bercerita tentang air dan hujan, tiba-tiba air di pili pejabat saya a.k.a dapur sangat kecil airnya dan perlahan sekali. apa yang menghairankan seluruh pili lain dalam umah ini mengalirkan air yang cukup deras. apabila plumber datang memeriksa, rupanya pili di dapur ini tersumbat dengan sampah yang dibawa bersama dari sumber punca air. haish..sigh~!


[sampah yang menyumbat pili air saya membentuk gegelang laluan air yang sangat kecil]

mujurlah air dari pili adalah bukan sumber untuk memasak dan minum. jika tidak, entahlah. sebagai rekod, sumber air di sini adalah dari proses penyulingan air laut. jadi airnya tidak sesuai dibuat minum dan memasak. hanya boleh digunakan untuk mandi dan membasuh. khabarnya mengkonsumi air paip di sini boleh menjejaskan kesihatan buah pinggang dan kesihatan badan lainnya. wallahu'alam.

sekian,
ilalliqa'maasalamah...



8 comments:

Fatanah Fadhil said...

masyaAllah..takjub ngan kuasa Nya...

Asma' Ahmad said...

whoa.. ribut pasir itu sangat menakutkan! >.< haruslah kak ila menjaga diri sebaiknya ye? wuu~ serius sangat kerisauan..

Lady said...

masa pegi desert safari kat dubai pon tengok gurun2 dia banyak dah tumbuh2 pokok.. takowt!

ila nursalida said...

fatanah: masyaAlah

asma': itulah, tak pernah tengok pun debu tu terbang, tau-tau cuace dah jadi gelap....

bie: indeed...T_____T

Juma Karamah said...

Yep, cukup takut! nak2 bila ingat amalan masih terkedek2, lagi tambah2 dosa dulu2 yang banyak.

Ila sayang, invite aku ples blog yang satu lagi tu:)aku agak terlambat untuk tahu;) Hihi.

ila nursalida said...

karamah: kasi emel kamu, lalu akan segera ku invite...

Juma Karamah said...

ops sori;) ok, jumakaramah@gmail.com.
thanks!

ila nursalida said...

karamah: u are cordially invited, dear...