::.Da' Sweet Friend Follows.::

Saturday, April 17, 2010

ketentuanNya

Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu,dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui ~Surah Al-Baqrah ayat 216


benar sungguh kalimat kitab suci ini. pernahkah kita bersedih atas perkara yang berlaku? selalukah kita mengeluh atas segala ketentuan kita? pernahkah kita bersangka buruk dengan Pencipta? persis Dia tidak memberi sesuatu yang kita suka, persis Dia tidak tahu apa yang kita mahu, juga persis Dia seolah-olah tidak mendengar doa?

seringnya kita membaca Al-quran dengan penuh lagunya, tartilnya dan tarannumnya. akan tetapi sedikit dari kita yang mengetahui makna dan memahaminya dengan sepenuh penghayatannya. cantikkan ayat yang saya qoute dari surah Al-Baqarah itu. ia menyebut dengan kata lain, tidak semua yang kita suka itu adalah yang terbaik buat kita, dan tidak semua yang benci adalah yang tidak baik untuk kita. ketentuan dan ketetapan hidup semuanya telah Allah tulis, jadi Dia maha mengetahui. kenapa kita mengeluh jika tidak mendapat apa yang kita inginkan? sebagai contoh kita inginkan lelaki pendamping hidup yang tinggi lampai tapi Allah beri yang tidak setinggi mana. kita inginkan si dia berkulit putih melepak, Allah beri yang hitam manis. sekalipun Allah tidak beri semua mengikut apa yang kita inginkan, namun dia tetap memberi lelaki pendamping hidup kan. itu lebih baik dari tiada, betul?

contoh lain, dengan keadaan cuaca yang panas, kita rasa tidak selesa dan kerengsaaan. namun Allah tetap beri kepanasan itu untuk kita rasa insaf persis suasana padang mahsyar sekalipun panas di dunia adalah 70 kali ganda kecil jika dibandingkan panas api neraka. tetapi dalam pada itu, kita dikurniakan juga kesenangan dalam bentuk kehidupan dengan dapat merasa nikmat kipas angin atau juga nikmat pendingin hawa. dia beri sedikit susah kepada kita untuk kita lebih meratap dan merayu kepadanya. bila panas, kita rayu hujan.

di tempat saya berada ini, secara rekodnya adalah tanah gersang yang beriklim kering dan panas. kebelakangan ini rahmat Allah beri membasahi bumi. hampir setiap hari sepanjang minggu lalu hujan turun. kadangkala rintik, kadangkala lebat. pengalaman saya di bumi ini, saat hujan lebat tempohari, air masuk ke dalam rumah. anehnya, keadaan ini bukan kerana hujan lebat yang menyebabkan air naik meninggi lantas terus masuk ke dalam rumah. air masuk dari tingkat atas. keadaan hujan berserta dengan angin kuat menyebabkan tempias hujan masuk dibantu dengan keadaan angin yang kuat melalui celahan bawah pintu dan mengalirkan air dari tingkat atas ke bawah. melihat keadaan tersebut saya dan suami sedikit panik. sebetulnya saya dan suami mendapat jemputan jamuan makan pada malam tersebut. melihatkan keadaan rumah yangh membimbangkan itu, jemputan tersebut terpaksa kami batalkan. pintu pagar garaj automatik juga terbuka dengan sendirinya disebabkan keadaan hujan dan angin kuat itu.

begitulah, Allah sangat tahu apa yang lebih baik buat kita sekalipun kadangkala kita membencinya. selalulah bersangka baik dengan Tuhan kerana ketentuanNya pasti adalah yang terbaik untuk kita. tugas kita hanya perlu bersyukur dan sabar. ingatlah, Allah akan tambah lagi jika kita pandai mensyukuri apa yang ada dan sedang kita kecapi sekarang. moga-moga kita ditempatkan dalam golongan beriman. Ameen.



hari ini tarikh hari kelahiran adinda saya yang keempat. seorang yang cergas dan cerdas pemikirannnya. setahun lagi telah bertambah umurnya. moga-moga pertambahan umur ini lebih barakahnya berbanding tahun-tahun yang lalu. moga pertambahan umur ini menambahkan lagi kental hatinya dengan iman yang kukuh. moga-moga Allah mudahkan kehidupan beliau untuk hari mendatang dengan rentangan rahmat luas terbentang buatnya, InsyaAllah.

salam,
ilalliqa' maasalamah


7 comments:

ilasya said...

thanx 4da entry

ila nursalida said...

ilasya: my pleasure dear...

mardeque said...

ila,
bgus nyer entry ni, teringat time borak dgn uztaz, ila masukkan ayat kat atas tu dalam bubble chat..
hihiihih...
tq darling..
i wish to send you roti keras yang ada gula kat atas dan satu-satu nyer biskut yang kita buat menjadi..Biskut Comot.. nanti eh.. memang nak bg sangat..
send by post la eh...
hihih

entry ni utk ila.. :
http://regardingmylife.blogspot.com/2010/04/ada-tiada-rasa-dalam-jiwarindu-akan.html

Lady said...

happy bday ila's sis.. :)

deq: roti taruk gula then bakar eh? god~ adalah sangat sedap!! pos la sikit untuk aku~ kihkihkih

ila nursalida said...

mardeque:heheh, sorrylah saje mengganggu korang berborak tyme tuh....biskut atas dia gula? ish comelnya..cam nak jugak...tapi tunggu kite balik deq wat tuk kite ek...
dalam en3 tuh lagu siti yang terbaru ek...

bie: thanks on behalf of her...i miss u dear

mardeque said...

a'ah.. untuk ila jugak lagu tu.. mesti suka eh..

ila nursalida said...

mardeque: suke..heheh:)