::.Da' Sweet Friend Follows.::

Thursday, September 3, 2009

maghfirah ramadhan

Sabda Rasulullah SAW : “Sesiapa yang memberi makanan berbuka bagi orang yang berpuasa, maka baginya pahala yang semisal orang yang berpuasa tersebut tanpa mengurangi pahala orang yang berpuasa tersebut sedikit pun.” (HR. At Tirmizi)

pantasnya masa berlalu (tak perlu bgtau ahh, semua orang dah tahu). dah masuk hari ke 13 Ramadhan dah. cepatnye. bulan Ramadhan ni melatih banyak benda. melatih kita jadi lebih baik sebab nak kumpul pahala bonus. harapnya kebaikan yang dibina di Ramadhan menjadi rutin for the rest of the day of life.

Mungkin juga yang terbaru, buat insan-insan yang sebelum ini hanya bangun sahur apabila semuanya telah terhidang, Ramadhan kali ini mencatat sesuatu yang berbeza. bermula tabiat baru bila sebelum tidur set alarm jam seawal 4.00 pagi dan disusuli dengan alam untuk minit-minit berikutnya. bermulalah detik bangun sahur dengan terpaksa rela membuka peti sejuk sebelum sempat basuh muka. dan teruslah bermulanya aktiviti goreng menggoreng dan mengasapkan seluruh isi dapur. kalau dulu, diri sendiri dijerit untuk bangun, Ramadhan kali ini mencatatkan diri sendiri pula menjerit kepada orang lain untuk bangun sahur. kalau Ramadhan yang dulu mensejarahkan diri sendiri tidak pernah terasa mendalami ilmu bakar membakar dan goreng menggoreng, kukus mengukus dan sebagainya, Ramadhan kali ini menjanjikan sesuatu yang berlainan.

karangan dimulai dengan beberapa kosa kata yang meneglirukan dan agak tidak berarah tujuan kan. jomlah kita buat PAU nak. mari. untuk membuat pau ni, beberapa kepakaran dan kelengkapan perlu ada.
kepakaran 1. rajin.
kepakaran 2. ingin
kepakaran 3. mahu

kelengkapan 1. periuk kukusan
kelengkapan 2. dapur gas

bahan-bahan pula;
1. 300 gm tepung pau
kalau nak guna tepung gandum pun boleh, tapi hasilnya kureeeng sikit arr. bak kata petua, mungkin pau jadi agak kekuningan. cap blue key adalah sebagai cadangan.

2. 3gm yis
kalau susah sangat nak timbang 3 gm nih, agak-agak dalam lebih kurang 2 1/2 sudu kecil la.

3. 50 gm gula dan 2 sudu kecil garam
gula halus atau gula putih, dua-dua boleh jer. gula halus agak kurang manis

4. 1 sudu kecil ovallet dan 1/2 sudu kecil pelembut roti (bread softner)
kedua-dua bahan ini adalah optional. tidak wajib sangat lah. ianya untuk menambah tahap kegebuan. untuk bread softner tu kalau diabaikan terus pun elok juga sebab bread softner ini dikatakan tidak berapa baik untuk kesihatan

5. 30-40 ml minyak jagung atau shorterning
boleh pilih mana-mana satu la. bertujuan untuk memberi rupa paras yang lebih rupawan dan bersinar

6. +- 150 ml air

7. inti mengikut kesukaan
saya gunakan inti kacang merah yang dibeli siap dari kedai. boleh juga guna inti kari ayam, atau daging, kelapa, kaya atau apa sahaja mengikut kesukaan anda

8. kertas minyak / tracing paper / daun pisang yang dipotong bulat
sebagai alas untuk doh. bentukkan dua kali ganda besar dari saiz doh


cara membuatnya,
1. gaul bahan-bahan kering no 1, 2, 3 bersama-sama kemesraan
2. masukkan no 4 dan 5 ramas dengan tangan
3. akhir sekali masukkan no 6 sedikit demi sedikt di uli sehingga menjadi doh yang kenyal. bersatu dalam satu pasukan. heh

ini pasukan pau

4. perapkan lebih kurang 30 minit dengan menutupnya dengan kain lembap yang bersih
5. buangkan angin dan bentukkan bebola kecil dalam 25gm
6. isikan inti dalam setiap satu bebola kecil
7. alas bebola dengan kertas minyak atau daun pisang yang dua kali ganda besar dari bebola.
8. kukus dengan api sederhana dalam lebih kurang 15-20 / sehingga masak. ada beberapa petua mengukus pau, demi mendapatkan hasil yang optimum yummy antaranya;


alas tudung kukusan dengan kain untuk mengelakkan air wap kukusan jatuh ke atas pau lantas mengkedutkan rupa paras pau anda. api juga jangan terlalu terburu, nanti seluruh masyarakat dalam periuk masak secara terburu-buru juga dan hasilnya tidak gebu


letakkan masyarakat pau berjarak antara satu sama lain untuk mengelakkan mereka membesar secara twin sharing. ini juga akan menyebabkan tumbesaran mereka terbantut. seperti dalam gambar, masyarakatnya ditempatkan agak berdekatan. untuk perhatian, sila jarakkan kedudukan mereka.

masyarakat pau yang hidup bersempitan

hasilnya, apabila masyarakat pau membesar bersempitan, meyebabkan kulit-kulit mereka tersiat apabila dipisahkan. jangan lakukan begini ya, kasihanilah mereka.



inilah dia masyarakat pau yang walaupun agak sedikit kecacatan rupa paras, namun rasanya tidak mengecewakan tekak suami isteri bahagia. haha.

silalah selamat mencuba!


No comments: