::.Da' Sweet Friend Follows.::

Monday, February 25, 2013

bersyukurlah

berdoalah kepadaKu, nescaya akan Aku perkenankan

Allah menyuruh kita berdoa nescaya akan dia perkenankan. sebagai manusia yang diciptakan dengan sifat tergesa-gesa, kita seringkali tidak sabar apabila doa yang kita pohonkan belum termakbul. kita tahu, mungkin Allah ada sesuatu yang lebih baik untuk kita di masa hadapan, kita juga tahu Allah merancang perkara yang lebih baik dari yang kita minta, malah kita sangat tahu bahawasanya ilmu Allah tidak setanding ilmu kita malah jauh dari apa yang pernah kita sangkakan. tetapi kenapa masih juga rasa putus asa dengan doa? 

Nabi SAW mengajar doa yang terbaik iaitu memohon kebaikan di dunia juga memohon kebaikan di akhirat, juga terselamat dari siksa neraka. yang terbaik itu hanya dalam genggaman Allah sahaja. tetapi tiada salahnya untuk kita berdoa lebih spesifik atas sesuatu yang kita hajat. saya petik dari doa yang dinukilkan oleh Mufti Ismail Menk,


saya kira doa ini sungguh cantik. didoakan semoga yang belum berkahwin bertemu jodoh yang menyejukkan mata. untuk yang sudah berkhawin, semoga berbahagia dalam mawaddah dan sakinah. kepada yang belum dikurniakan zuriat, semoga dikurniakan cahayamata pelengkap keluarga. hendaknya semoga anak-anak itu nanti mampu dibesarkan dengan kehidupan yang baik dan mereka dikurniakan kebaikan di dunia juga kebaikan di akhirat, InsyaAllah. Ameen.

usaha kita dikuatkan dengan doa. apa sahaja yang telah dikurnia tidak membuatkan kita leka dan lupa untuk bersyukur. konsep syukur dan doa adalah sebuah ikatan rohani dan kepercayaan yang hanya dimiliki orang beriman. tidak menafikan sifat manusia yang sering tergesa-gesa dan mudah putus asa, mudah menyerah kalah atau menyalahkan takdir apabila yang diminta tidak kunjung tiba. pokok pangkalnya tugas kita hanyalah untuk berdoa, harap dan minta.sepenuh pengharapan itu hanyalah pergantungan yang kuat kepada Allah Taala.

syukur atas jodoh perkahwinan selama 5 tahun walau masih belum dikurnia cahayamata pelengkap rumahtangga. hari-hari yang berlalu dimanfaatkan dengan mengecap segenap bahagia hidup berdua. mengenali hati budi insan yang tiba-tiba menghuni kotak cinta hati. menyelami naluri seorang suami dalam melayari tanggungjawab sebagai seorang isteri. belum pernah menyesali kehidupan rumahtangga tanpa tangisan seorang bayi. malah lebih bersyukur dapat mengabdi diri sebagai seorang isteri dalam mencari redha Ilahi. bukan menafikan kehendak memiliki cahayamata, namun kuat dan percaya atas apa yang Allah telah takdirkan dan aturkan sebagai terbaik buat hambanya. dalam sujud aku meminta, dalam jaga juga dalam lena aku berharap. semoga Allah tentukan yang terbaik untuk bahtera rumah tanga yang dilayari ini.

syukur pengalaman yang dilalui selama ini tidak seperit sahabat-sahabat senasib yang lainnya. saya tetap tabah dan tegar menghadapi hari-hari yang berlalu tanpa ada usikan atau teguran sinis masyarakat sekeliling. masyarakat yang tidak memahami konsep takdir dan konsep rezeki. bukankah segalanya di tangan Allah? tegasnya kita hanya mampu berusaha dan berdoa selebihnya serahkan pada yang Esa. syukur saya menetap dalam suasana harmoni yang tidak mengguris perasaan. baik dari keluarga terdekat mahupun keluarga yang jauh, sahabat rapat atau cuma teman biasa tiada sesiapa yang membuatkan saya terguris bertanyakan soalan yang jawapannnya hanya pada Allah. apakah hak kamu untuk menyatakan saya lebih suka berdua, apa hak kamu untuk berkata mengandunglah selagi usia muda dan jangan tunggu lama-lama. sedarkah atau tidak kamu sepertinya menjadi pengaturcara hidup saya?. cukuplah hanya Allah yang mengatur hidup saya sekeluarga. bila ketikanya untuk dikurnia cahayamata dan sampai bila hidup kami indah berdua.

buat sekalian pembaca yang sering mengikuti celoteh saya di lembaran catatan ini, sila jangan ambil tulisan-tulisan saya sebagai sebuah kekecewaan seorang isteri yang masih belum dikurniakan rezeki cahayamata. sila jangan salah faham saya dalam duka lara mengangisi hidup berdua. jujurnya, saya sangat gembira dan saya sangat syukur begini. ini bukan sebuah penafian, ini adalah sebuah pengakuan. saya cukup bahagia dan saya sangat gembira. bagaimana ya mahu saya gambarkan betapa saya syukur diberi ruang dan peluang yang cukup panjang bergelar isteri sebelum bergelar ibu? betapa saya gembira dapat memberi sepenuh perhatian dan kasih sayang hanya untuk suami? betapanya saya sangat enjoy hidup ibarat merpati dua sejoli dalam landasan cinta yang halal?. Alhamdulillah syukur ya Allah atas nikmat kurniaan yang tidak terhingga ini.

terima kasih kepada insan-insan yang memberi suasana harmoni dalam hidup saya. terima kasih atas segala doa. terima kasih atas setiap ingatan. hidup ini sungguh indah apabila kita bersyukur dengan apa yang ada. sesungguhnya, dalam syukur itu Allah akan tambahkan lagi nikmatnya kepadamu dalam bentuk yang tidak disangka-sangka. dipendekkan kata, terima kasih atas doa semua.


ini gambar lama @ 20 weeks

now saya sudah di fasa terakhir kehamilan. sudah minggu ke 35. mohon doanya kawan-kawan. doakan kandungan ini sihat dan selamat hingga ke akhirnya. mohon doakan kesejahteraan saya dan keluarga. mohon semuanya berjalan dengan lancar, InsyaAllah. dikesempatan yang lain, saya kongsikan perjalanan dan pengalaman mendapatkan my little khaliph, ya. terima kasih semua!

7 comments:

Marliza Radzi said...

Congratulations and take care! :)

ila nursalida said...

marliza: sama-sama. doakanlah selamat semuanya.

aZiEaNa AbU hAsSaN said...

Kak ila! berdebar2 baca entry kak ila kali ni! ALHAMDULILLAH!!!! Kitorg tak sabar2 nak tunggu berita dari Riyadh ni hehehe... Alhamdulillah kan, aturan ALLAH tu sangat cantik!

F.a.d. R.o.y said...

tahniah ila... semoga ila sihat wal'afiat dan selamat melahirkan nanti ya...

ila nursalida said...

azie: ya, tiada siapa dapat menandingi aturan Allah..kita nih jer manusia selalu tak sabar

fad: thanks, amiin

Unknown said...

take good care dear..tahniah atas perkhabaran

aziekz said...

Alhamdulilah....tahniaah ila.....

Perancangan ALLAH itu hebat..

Semoga bahagia selalu....;-)a


Fr; azizah, x-iium.irk