::.Da' Sweet Friend Follows.::

Saturday, December 17, 2011

gerhana bulan

pada tanggal 10 december 2011 yang lalu, berlakulah tanda kebesaran Allah yang maha berkuasa iatu kejadian gerhana.gerhana yang berlaku ialah gerhana bulan.Gerhana bulan terjadi apabila sebagian atau keseluruhan penampang bulan tertutup oleh bayangan bumi. kejadian ini berlaku apabila bumi berada di antara matahari dan bulan pada satu garis lurus yang sama, sehingga sinar matahari tidak dapat mencapai bulan karena terhalangi oleh bumi.sumber dan petikan lanjut di sini.

dari rakaman siaran kaca televisyen Al-Haram

dalam bahasa arab, gerhana bulan disebut Khusuf, manakala gerhana matahari pula dipanggil Kusuf. Berlakunya gerhana sebagai petanda betapa besarnya kuasa Allah, yang mampu membalikkan hatta cahaya bulan dan matahari. namun begitu, gerhana bukanlah petanda kemurkaan Allah swt, tetapi ia juga mampu menjadi peringatan kepada manusia tentang azab dan nikmat yang dijanjikan Allah swt pada hambanya kerana fenomena gerhana ini sangat besar ertinya samada dari penghayatan iman dan sains. Fenomena gerhana bukan sahaja berlaku pada zaman ini, ianya telah wujud sejak dari zaman nabi SAW lagi. Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim dari Aisyah r.a. bahawa Nabi SAW bersabda:


إِنَّ الشَّمْسَ وَالقَمَر َ آيَتَانِ مِنْ ايَاتِ اللهِ لاَيَخْسِفَان ِ لِمَوت ِ أَحَدٍ وَلاَ لِحَيَاتِهِ، فَإِذَا رَأَيْتُمْ
ذلِكَ فَادْعُوا اللهَ وَكَبِّرُوا وَتَصَدَّقُوا وَصَلُّوا

Maksud: “Sesungguhnya matahari dan bulan adalah dua macam tanda dari tanda-tanda kekuasaan Allah. Terjadinya gerhana matahari atau bulan itu bukanlah kerana kematian seseorang atau kehidupannya. Maka jikalau kamu melihatnya, berdoalah kepada Allah, bertakbirlah, bersedekahlah serta bersembahyanglah”

siaran langsung solat sunat gerhana dari Masjidil Haram

Tatacara solat khusuf;
i. Solat gerhana dilakukan sekurang-kurangnya 2 rakaat seperti solat sunat biasa. Ia adalah yang sekurang-kurangnya. Yang akmalnya dilakukan dengan dua kali ruku’ dan 2 kali qiyam, pada tiap-tiap satu rakaat dengan tidak dipanjangkan bacaan pada kedua-dua rakaat.

ii. Yang terlebih akmal ialah dengan 2 rakaat, dengan 2 ruku dan qiyam bagi tiap-tiap satu rakaat dengan dipanjangkan bacaan pada kedua-dua rakaat.

Berdasarkan hadis :


عن عائشة نحو حديث ابن عباس وقالت: أَنَّ رسول الله صلى الله عليه وسلم يوم خَسَفَتِ الشَّمْسُ قَامَ فَكَبَّرَ وَقَرَأَ قِرَاءَةً طَوِيلَةً ثُمَّ رَكَعَ رُكُوعًا طَوِيلاً ثُمَّ رَفُعَ رَأْسُهُُ فَقَالَ سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ وَقَاَم كَمَا هُوَ نَقَرَ قِرَاءَةً طَوِيلَةً وَهِىَ أَدْنى مِنَ القِرَاءَةِ الأُولَى ثُمَّ رَكَعَ رُكُوعًا طَوِيلاً وَهِىَ أَدْنَى مِنَ الرَّكْعَةِ الأُولَى ثُمَّ سَجَدَ سُجُودًا طَوِيلاً ثُمَّ فَعَلَ ِفي الرَّكْعَةِ الآخَِرةِ مِثْلَ ذلِكَ ثُمَّ سَلَّمَ وَقَدْ تَجَلَّتِ الشَّمْسُ فَخَطَبَ النَّاسِ فَقَالَ ِ في كُسُوفِ الشَّمْسِ وَالقَمَرِ إِنَّهُمَا آيَتَانِ مِنْ آياَتِ اللهِ َلا يَخْسِفَانِ لِمَوْتِ أَحَدٍ وََلا لحَِيَاتِهَ فَإِذَا رَأَيْتُمُوهُمَا فَافْزَعُوا إِلَى الصَّلاَةِ.

Maksud: Dari Aisyah r.a. berkata: “Sesungguhnya Rasulullah SAW berdiri (di masjid) pada hari terjadi gerhana matahari, lalu baginda mengadakan solat gerhana dan membaca bacaan yang panjang (seukur seratus ayat surah al-Baqarah), kemudian beliau mengangkat kepala dan mengucapkan Sami’ Allahhu Liman Hamidah, dan beliau berdiri lalu membaca bacaan yang panjang, sedang bacaan (dalam berdiri yang kedua) ini sedikit berkurang daripada bacaan yang pertama, kemudian beliau ruku’ dengan ruku’ yang panjang, sedang ruku’ ini berkurang dari ruku’ pertama, kemudian beliau sujud dengan sujud yang panjang (bertasbih seukur bacaan seratus ayat), kemudian beliau bertindak sepadan demikian (rakaat pertama) itu pada rakaat yang akhir (kedua), Selanjutnya beliau mengakhiri solatnya dengan salam, sedang gerhana matahari telah berakhir. Lalu baginda berkhutbah kepada manusia: “Pada gerhana matahari dan bulan, sesungguhnya keduanya adalah dua tanda (kebesaran) di antara tanda-tanda kebesaran Allah. Keduanya tidaklah terjadi gerhana kerana kematian seseorang pula tidaklah kerana kehidupan seseorang. Maka apabila kalian melihat keduanya (gerhana)
maka bersyukurlah kepada solat gerhana”

(Riwayat Bukhari 4-hlm: 358)

selanjutnya baca di sini dari laman web mufti perak.

dalam kesejukan, kami juga tidak melepaskan peluang merakamkan gambar rembulan saat fenomena gerhana berlaku. manalah tahu, ini peluang terakhir kami sebelum berjumpa lagi dengan fenomena ini pada masa akan datang.

canon 1000D, lense 75-300mm, tripod

percubaan pertama, hanya dengan konsep trial and error, saya mencuba menggunakan mode appature dengan bukaan f/5.6. untuk mengelakkan banyak noise saya rendahkan iso kepada 200. untuk shutter speed saya cuma bergantung kepada kamera menentukannya dengan meletakkan skala exposure pada arah lebih +1. hasilnya bulan lebih nampak bercahaya dan kelihatan lingkaran kesan gerhana.


canon 1000D, lense 75-300mm, tripod

selepas beberapa cubaan, kami masuk ke rumah semula. sambil itu baru saya terfikir untuk membuat kajian hasil carian setting terbaik untuk paparan gerhana. saya menjumpai setting shoot rembulan. biasanya dimulakan dengan f/11, shutter speed 25/1000 dan iso 100. hasilnya rembulan lebih jelas termasuk lorekan pada bulan sekali.

canon 1000D, lense 75-300mm, tripod

akan tetapi dengan setting sebegini, saya berpendapat ianya lebih sesuai untuk shoot paparan bulan, tidak untuk gerhana. dengan setting ini, cahaya gerhana yang melingkari bulan agak kurang kelihatan. saya lebih suka dengan setting bukaan appature yang besar untuk shoot gerhana.

sekian, untuk perkongsian dari saya yang masih baru.

No comments: