::.Da' Sweet Friend Follows.::

Tuesday, December 7, 2010

salam maal hijrah

action speaks louder than word

semalam, saya berbual santai dengan seorang rakan. dalam bual, saya ada sebut, suami saya itu majikan saya. dia (kawan) macam terkesima. jadi saya explain semula kepada dia, literally he is my boss, technically he is my husband.

yelah, bila ade bos atau majikan, harus ade yang menurut atau buat kerja. saya yang menurut perintah (orang gomen mesti selalu baca ayat nih). later you'll be paid ujung bulan. walaupun i'm not being paid monthly, but i'm being paid daily or being paid every second. in my case, being paid tak semestinya ko dapat duit berkepuk setiap hari dan dapat bonus bagai. my situation of being paid is getting what i want and what i need conditionally. to list it down are so many. dapat makan cukup (sampai dah terlebih berat), dapat pakai cukup, dapat rehat cukup (sampai dah terlampau bosan berehat), dapat cukup kasih sayang. that's consider being paid of what i've done. mengorbankan rasa hati ingin dekat bersama keluarga dan kawan-kawan selalu, mencipta rindu setiap saat, belajar hidup jauh dari zon selesa yang sudah sebati dengan diri, adalah satu tugas besar yang harus saya jalani. walaupun pahit, ku tempuh jua dan alhamdulillah, i am worthly and nicely paid. syukur.

selepas itu kawan tadi seakan impress pulak dengan saya. dia suka the way i'm thinking. being loyal to a husband as being loyal to the boss. accept the truth that aku hidup kat sini semata-mata sebab bos (suami) aku, dan aku terima kehidupan kat sini seadanya walaupun banyak kos lepas yang aku terlepas. in my defence, cakap memang senang tapi untuk melalui mehnah dan tribulasinya bukan senang. dengan sikap keras kepala dan degil, kadang-kadang things were being beyond control.

bila rasa upset dan down, menangis-nangis mintak balik. sudah sangat emosi, terus nak lepaskan diri. rasa macam balik ke tanah laman boleh selesaikan masalah. pastu bila upset dengan orang lain, terefek sama upset dengan dengan orang lain pulak. biasanya en suamilah kene. kebetulan pulak baru lepas baca tulisan sahabat ini yang ada kene mengena dengan situasi hari ini. dia kata break the Chain of Anger supaya tiada sesiapa terkesan dari anger tersebut. tapi, cakap memang senang, nak buatnya ingat senang? let us see, who is louder, the action or the word? tapi kita cubalah, break the chain by stopping or eliminating the anger. TRY to make changes.

nabi ajar begini;
"apabila seseorang kamu marah dalam keadaan berdiri hendaklah dia duduk, jika masih tidak hilang kemarahannya hendaklah dia berbaring secara mengiring"
(Hadith riwayat Ahmad, Tarmizi & Abu Daud)


dan begini juga;
"sesungguhnya kemarahan adalah daripada syaitan dan syaitan dicipta daripada api, apabila salah seorang kamu marah maka hendaklah dia berwudhuk”
(Hadith riwayat Ahmad & Abu Daud)

juga begini;
apabila seseorang kamu marah hendaklah dia diam "Nabi saw mengucapkannya 3 kali”
(Hadith riwayat Ahmad, Tarmizi & Abu Daud)


[salam maal hijrah, together we make change...]



3 comments:

Unknown said...

semakin hari semkin tembun ko nih..haha

aZiEaNa AbU hAsSaN said...

azie masih ingat akan beg itew hehehehe

ila nursalida said...

dhiya' aunty: aku kan cukup makan..eleh, paku dulang paku serpih plak die..cube tgk diri sendiri semakin hari semakin ape...

azie: k.ila pon sll teringat kat azie bila pkai beg nih...