::.Da' Sweet Friend Follows.::

Sunday, October 24, 2010

motivasi

Apabila seorang isteri menunaikan solat lima waktu, berpuasa pada bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan menghormati suaminya, maka akan dikatakan kepadanya, masuklah kamu ke dalam syurga melalui mana- mana pintu yang kamu sukai
(Hadis riwayat Ahmad)

nak buat apa-apa pun perlu motivasi. kalau ada yang tak tahu, motivasi itu adalah peransang. sepanjang saya berkecimpung dalam ilmu tentang diri atau ilmu psikologi manusia, motivasi adalah pendorong untuk sesuatu. ada orang kata, nak buat apa-apa tidak perlu motivasi. cukup dengan hanya keinginan dan kemahuan sendiri. tapi saya percaya, tanpa motivasi keinginan itu tidak akan wujud sama sekali. mudahnya kita dapat lihat, sesuatu perkara akan lebih berpotensi untuk dilakukan dengan adanya galakan yang mendorong. galakan itulah motivasi. tanpa motivasi, kajian mengatakan potensi sesuatu perkara untuk terjadi adalah rendah atau berkurang. masih masih ingat tak waktu zaman belajar dulu mesti ada "KURSUS MOTIVASI KECEMERLANGAN" cikgu anjurkan sebelum peperiksaan. untuk apa? tengok tajuk pon dah tau, kursus untuk meningkatkan dan mendorong kecemerlangan.


separuh orang tidak percaya dengan kuasa motivasi. motivasi atau dorongan datang dalam bentuk imbal balik positif atau negatif. kalau imbal balik atau faedah atau yang datang selepas sesuatu perkara adalah positif atau baik, ia mendorong sesuatu perkara itu untuk dilakukan. sedar atau tidak, Islam itu sering memberi motivasi kepada penganutnya untuk melakukan sebarang kegiatan. jelasnya, ada syurga untuk yang berkelakuan baik dan neraka untuk yang tidak melakukan amal kebaikan.

jadi, bila nak suruh buat baik tak perlu cakap kosong. mesti ada reward atau balasan. itu sifat manusia.

Nabi kata, bagi perempuan senang nak dapat syurga. hanya perlu taat pada Allah, taat pada Rasul dan taat pada Suami. barangsiapa yang berbuat taat kepada ketiga-tiga ini, SYURGALAH tempat kembali. nampak macam mudah kan. hanya perlu taat. tetapi, jangan pandang remeh dengan istilah ketaatan yang nampak seperti mudah ini. ia tidak semudah yang disangka. ingat benda mudah boleh dapat hadiah? hadiah syurga tuh besar tau. tahap Nabi je boleh dapat syurga. itu pun kerja jadi Nabi bukan senang. nak kene bertentangan dengan arus yang dibawa masyarakat. bila semua orang dok sibuk sembah batu dan patung, ingat senang ke nak suruh diorang tak yah sembah batu. suruh sembah Tuhan yang satu. yang tidak dapat dilihat dengan mata tapi boleh dirasa dengan hati. ingat senang ke, jadi Nabi kena baling dengan batu sampai patah gigi dan kena baling dengan tahi. tapi Allah sayang nabi, jadi dia bagi syurga. Jadi bukan senang nak dapat syurga. kena ada usaha.

berbalik kepada perihal ketaatan kepada 3 perkara itu tadi. ianya tidak semudah yang disangka. sebab tak mudah tulah, bagi sesiapa yang berjaya, Allah kurniakan hadiah sebesar-besarnya iaitu SYURGA. best ke syurga? kalau ada orang tanya soalan cenggini, memang kene soh dia baca Quran dalam versi bahasa yang dia faham. baru tau syurga tuh best ke tak best.

nak dapat benda best, bukan lepak-lepak aje boleh dapat. taat Allah kene ikut perintah dia tinggal larangannya. perintah Allah ada dekat rukun Islam. sembahyang, puasa, zakat, haji. kalau yang selalu dengar ceramah Ustaz Kazim dia kata, orang perempuan nak sembahyang kene pakai anak telekung mak telekung bapak telekung. kalau ke masjid kene bawak anak,pastu anak duduk atas riba waktu tahiyat, panjat belakang waktu sujud. ingat senang ke nak hadapi benda tuh? sebab susah, kalau kita dapat harungi dan kita dapat buat dengan sesempurna mungkin, jadi Allah bagi ganjaran SYURGA. kalau benda tuh sesenang amat, like kelip mata dah selesai, takkan ganjaran sebesar tuh boleh dapat kan. puasa pun sama, dah kalau dari mula bukak mata asik kerja,kerja, kerja dan kena puasa juga memang kena ada ganjaran baru rasa berbaloi. sebab puasa perempuan sebagai ibu atau sebagai anak yang sulung dalam keluarga dia kene masak untuk sahur, kena masak untuk berbuka belum kira kerja lain yang hari-hari dia memang kene buat. basuh kain, cuci tingkap, cuci lantai, pergi pasar dan pergi pejabat. disamping semua kerja tuh dia kekal berpuasa ikut cara dan syariat yang ditetapkan tentulah syurga tempatnya. betul?

taat kepada rasul dengan mengikut ajaran yang dibawanya. lengkap dengan sunnahnyalah. kalau sembahyang memang semua pandai, tetapi menjaga sembahyang di awal waktu seperti sunnah itu ramai yang dapat buat? kalau perempuan harus sibuk dengan segala urusan kekeluargaan itu, dapat pulak solat pada awal waktu, tentu susah kan. tapi kalau dia dapat buat benda susah tuh dengan baik, SYURGA sahaja balasan yang paling layak untuk dia. kalau puasa yang meletihkan tambah pulak urusan lain yang meletihkan, untuk disulam dengan zikir dan Al-Quran mampu dilakukan, memang SYURGA jualah balasan yang setimpal.

taat pada suami. bunyi macam senang. ikut aja cakap suami. kalau disuruh duduk di rumah jangan keluar. kalau disuruh goreng ikan jangan digulai. tapi mudahkah sebenarnya? mudahkah bagi dua insan yang berlainan jantina dan berlainan karekter untuk sama seiya sekata? mudahkah untuk menerima sedangkan wanita itu kadangkala sifatnya bukanlah pasif tetapi kadangkala lebih agresif. kerana tidak mudah itulah, lantas SYURGA adalah imbalan paling besar bagi sesiapa yang berjaya mengharunginya. jikalau tidak masakan burung-burung dan ikan-ikan juga sampai bersungguh-sungguh memohon ampun bagi isteri yang hidup dibawah keredaan suaminya. ingat senang-senang burung dan ikan tuh nak bersungguh-sungguh berdoa kalau bukan kerana mendapat keredaan itu tidaklah semudah ABC? jadi semua itu adalah pendorong dan motivasi , agar kebaikan itu terus menerus dilakukan.


kadangkala ketaatan itu menjadi susah kerana wanita dianugerahkan kekuatan jiwa manakala lelaki mewarisi kekuatan badan. mana mungkin akan berlaku ketaatan bila kekuatan jiwa atau emosi digandingkan dengan kekuatan badan untuk sebuah ketaatan. contoh,
suami: masak nasi aku nak makan sekarang, kalau tidak aku lempang.

bagaimana isteri mahu taat sepenuh hati kalau kekuatan badan suami yang bisa melempang isteri digunakan sebagai arahan yang harus dipatuhi? mungkin jika lebih elok suami datang dengan baik kepada isteri dengan lemah lembut meminta disediakan makanan untuknya. atau, jika suami berdialog begini;

suami: yang, abang rindu nak makan bihun sop 'bodo' yang selalu ayang buat tu..,

dengan diolog yang semacam itu, hati isteri mencair. perkataan rindu, teringin membuat dia rasa dihargai. tak perlu cakap lapar, tak perlu penampar, bangun pagi esok seawal pagi dah siap bihun supnya. silap2 isteri tak tidur lena ingin sediakan juadah yang dirindu suami. jika suami mampu memenangi jiwa isteri dengan baik, tanpa disuruhpun ketaatan akan datang dengan sendirinya. pokok pangkalnya, saling menerima dan bersedia untuk satu sama lain. isteri juga manusia, perlu dihormati bukan diperhamba.

bukan bercakap soal berbuat dengan ikhlas lantas kita tidak mahukan imbalan. macam entri sahabat blogger ini, yang jua bercakap pasal ikhlas dan hak. tetapi terfikirkah kita, dengan imbalan atau motivasi, sesuatu kerja akan dapat dilakukan dengan lebih ikhlas tanpa paksaan. bukan meminta, tapi kalau ada, kita terima. kan...


2 comments:

~Zila Zul~ said...

suka baca :) thanks ila

ila nursalida said...

zila: picisan jer, sama-sama:D