::.Da' Sweet Friend Follows.::

Friday, August 14, 2009

burger malaysia, pau goreng dan crocs

whatever the mind of man can conceive and believe
he will achieve
~the law of success, Napoleon Hill
~

en3 hari jumaat ni agak bercampur baur. layan jelah yer...

kebelakangan ini saya tenggelam dalam new venture yang saya ceburi. saudara terdekat pun dah weird tengok saya. yelah, tetiba pulak saya jadi rajin buat itu dan ini. untuk kenalan pula memuji dengan kata saya ni pandailah, rajinlah dan sebagainya. itu adalah mitos semata-semata, jangan terpedaya.

SEBENARNYA,
selepas kehidupan selama 27 tahun di muka bumi, saya meneliti apakah yang saya mampu buat. pensyarah saya ada menyebut,
90% who writes their goal in writing, they will achieve it

sementelah di zaman teknologi ini, kita ada wacana baru untuk menulis impian dan goal, jadi saya coretkan sahaja di sini. tanpa niat untuk menunjuk, tanpa niat untuk membongkak cuma dengan niat mengabadikan kenangan sebagai jatuh bangun kehidupan serta perkembangannya. yang baik untuk tauladan dan rujukan, yang kurang untuk sempadan dan dijauhkan.

sebab tidak semua yang saya cuba buat menjadi belaka. sebagai contoh, saya berkeinginan nak buat burger malaysia, atau ade jugak orang panggil pau goreng. google resepi dan salin-salin semua, saya pun buatlah. uli punya uli, adunan saya tak kembang seperti sepatutnya.


[percubaan pertama saya selepas diuli, adunan tak kembang2. dok besar tuh je
percubaan kedua, selepas diuli biarkan 20min dah kembang camtu..ha, ni baru menjadi :)]


tidak mengapalah, saya usaha. usaha lagi untuk percubaan kedua. ya saya berjaya. syukur, saya senyum. saya tidak putus asa atas cubaan pertama yang tidak menjadi, saya cuba lagi. saya suka juga gagal, kerana behind it tersembyunyi lebih banyak pengajaran. saya dapat tahu apa yang kurang dan tak cukup.

untuk membuat roti, saya dapat belajar yang adunan hendaklah diuli sampai betul-betul sebati. kalau guna bread maker memang senang. tekan satu butang sahaja semua siap. tapi klaau manual macam saya, memang kene uli sampai tercabut tangan. uhh, letih. pastu saya juga belajar, adunan roti kena guna air suam (seperti yang disebut dalam resepi) untuk adunan lebih kembang. barulah saya tahu, suhu yang agak warm boleh membantu untuk mengembangkan adunan roti. semua ini saya dapat selepas kegagalan pertama. bertanya pada yang pakar, banyak membantu saya. terima kasih lah kepada yang pakar, ucu saya:)

timbul idea nak makan burger malaysia tu pada asalnya hari sebelum tu saya buat nasi lemak, kemudian sambal ikan bilisnya ada berlebih. nak dimakan dengan pulut mr soulmate tak gemar, jadi timbullah idea burger malaysia nih. saya pun sangat menggemarinya.

[nasi lemak versi saya tanpa telur goreng, tapi ada ayam goreng rempah, tanpa timun dan kacang, tapi ade tumis sayur campur]


okey, ni dia saya kongsikan resepi burger malaysia atau pau goreng

1. 200gram tepung gandum

200g ni sama dengan 1 1/2 cawan (untuk rujukan sesapa yang takde dacing). saya guna tepung tinggi protin (high protein flour). mengikut nasihat ucu, tepung ni lagi ringan nak diuli berbanding tepung gandum biasa.

2. 2 1/2 sudu besar gula halus

untuk percubaan pertama, saya dapati ianya sangat manis. jadi saya kurangkan sedikit dipercubaan kedua, it is nicer.

3. 1/2 sudu kecil garam

4. 2 sudu kecil yis kering

percubaan pertama saya, yis agak kurang. jadi hypothesisnya, mungkin disebabkan kekurangan yis, adunan tidak kembang dengan sempurna

satukan semua bahan ini dalam satu mangkuk dan mesrakan mereka semesra-mesranya

5. 140 ml air atau susu (dengan suhu yang suam)

140ml bersamaan dengan 3/4 cawan. gunakan air suam atau susu yang disuamkan. di sini saya guna susu penuh krim. boleh juga nak guna susu segar, susu rendah lemak atau apa-apa jenis susu mengikut kesukaan. tidak menjejaskan kualiti adunan.

tuangkan ke dalam bancuhan bahan kering tadi dan mulalah menguli. untuk yang menggunakan bread maker machine, tekan sahaja butang dough untuk lebih kurang 5 minit. kepada yang bertenaga super power macam saya, menggunakan manual tangan sendiri, ulilah dalam lebih kurang 20 minit hingga tangan anda rasa macam nak tercabut lenguh (huh! tengok tu aggergerate pulak, just kidding) baru berhenti. hmmm maksudnya sampai doh licin. percubaan pertama saya fail di part ini, itu sebab tak menjadi.heh.


6. 2 sudu besar marjerin/ mentega (butter) / shortening

saya guna margerin sebab senang nak sukat. percubaan pertama margerin terlebih, jadi adunan jadi sangat berminyak. jadi agak2lah yer. jangan lebih sangat, kalau kurang boleh tambah, kalau dah lebih, takleh nak wat apa dah.

okey campurkan dengan adunan tadi dan ulilah lagi sampai lembut dan licin. kalau manual tangan uli dalam lebih kurang lagi 20-30 minit ya!.
kemudian, buatkan doh yang besar dan perapkan lebih kurang 15 minit. tutup bekas dengan kain lembap. selepas 15 minit tuh hasilnya akan jadi dua kali ganda besar, kemudian, buangkan anginnya, dan buatkan doh kecil pula kepada 8 bahagian. akhirnya perapkan lagi 15 minit-20 minit. bolehlah sedia menggoreng dengan minyak panas berapi kecil. bila dah agak2 masak dalamnya, angkat dan sejukkan. belah dua jangan putus dan masukkan lah sambal ikan bilis anda dan hirisan timun. selesai, boleh lah makan

[inilah versi tak jadi tuh...malu nak tunjuk]

[ini pulak versi menyelerakan walau tiada hirisan timun di situ]

[yummy!]

mr.soulmate pula, kalau roti nih dia nak yang bakar, goreng-goreng tak minat. jadi saya berani-berani cuba bakar hasilnya,



[menyelerakan juga, yeay!]

hmm, apa jua pun yang kita buat, adalah satu pelajaran. jangan takut untuk mencuba, jangan malu untuk bertanya. belajar memang tidak pernah ada pengakhirannya.

p/s: anda sekitar kawasan gombak? kat seri gombak nih dah bukak bazar larut malam yang macam kat danau kota atau cheras atau damansara tuh. barangannya standard macam barang2 down town yang lain lah. tapi paling banyak, stall crocs gred A (bukan original tapi siap ade trademark crocs). kata penjual, masih dikilangkan dari kilang yang sama, cuma pembuatan agak kurang kemas. material katanya sama. stall ada banyak, so boleh buat pilihan. kalau anda terror bargain, lebih menarik. harga murah sangat dari crocs original. saya ingin juga satu, samaada alice atau olivia. alice mr soulmate kata, nampak kemetot olivia pada saya is better tapi tak full cover sebab belakang dia terbukak sikit, but still ade tali. penggemaer crocs, apa pendapat anda?


No comments: