::.Da' Sweet Friend Follows.::

Thursday, June 25, 2009

syukur,Alhamdulillah

segalanya yang berlaku, bukan atas urusan kita untuk menentukannya

dalam hidup, segalanya berlaku dengan sekelip mata, sepantas kilat. segalanya boleh berlaku walau sebaik mana perancangan telah ditetapkan. paling hampir, segala yang terjadi dalam putaran hidup saya (setakat yang saya ingat) segalanya berlaku dengan pantas, sama ada dalam jangkaan atau diluar jangkaan. juga sama ada dalam perancangan atau di luar perancangan. mari kita semak serba sedikit;

1. suami saya ditugaskan berkhidmat luar negara. sepatutnya ianya (khidmat luar negara) selepas lebih kurang 3 tahun perkhidmatan, tetapi suami saya walaupun belum mendapat surat pengesahan jawatan, telah mendapat arahan bertugas luar. bukankah itu di luar perancangan dan jangkaan?

2. tarikh keberangkatan sepatutnya bulan lepas. pertengahan bulan mei. tapi hingga kini kami masih berada di bumi bertuah Malaysia dan belum ada ura-ura tarikh keberangkatan. bukankah itu juga di luar perancangan dan bidang kuasa kami?

3. sepatutnya, perjalanan penulisan mini thesis selalunya berliku dan banyak cobaan yang menguji kesabaran. namun, bagi perjalanan mini thesis saya ianya sangat mudah dan sangat lancar perjalanannya. sehingga kini semuanya telah siap dihantar. cuma tinggal menuggu keputusannya sahaja. ini juga luar dari apa yang pernah saya jangkakan.

4. berbetulan keberangkatan yang tidak pasti bila itu, saya kira cukuplah sudah saya menjana lemak di badan dengan berehatan di rumah. saya harus jana kembali ekonomi keluarga yang berkurangan lantaran saya telah berhenti kerja (sambilan) demi menyiapkan thesis ini dengan kadar segera. sedang saya sibuk dan risau ingin mendapatkan semula kerja sambilan, saya mendapat tawaran hingga 3 sekali dalam satu masa. bukankah itu juga sangat di luar jangkauan pemikiran?

5. sepatutnya hari ini suami pulang awal dan kami akan makan malam sambutan ulang tahun. tetapi dia harus stay back dan masih di pejabat lantaran ada urusan penting yang harus dilaksanakan. bukankah itu juga di luar perancangan yang telah dirancang?

6. bonda pula, mencadangkan saya datang keterataknya sedang suami masih belum pulang. mengarahkan adinda seorang itu datang menjemput saya, tiba-tiba dalam perjalanan ditimpa kemalangan pula. bukankah kejadian sedemikian juga tidak pernah termasuk dalam perancangan untuk berlaku?

lantaran itu walau apa pun jua ketentuan hidup ini, jutaan rasa syukur saya panjatkan kehadrat Ilahi dengan nikmat yang dikurniakan ini. Ya, Allah demi bulan rejab, terimalah rasa syukurku dan ampunkan lah dosa-dosaku yang telah lalu dan akan datang. Sahabat, ingatkan daku bila aku lalai, sedarkan aku bila aku lupa dan alpa.

No comments: