::.Da' Sweet Friend Follows.::

Monday, June 29, 2009

de memoria

Ya Allah berkatilah kami, curahlah barakah ke atas kami
dan kumpulkanlah kami bersama di dalam kebaikan

sempena mood hari ulang tahun perkahwinan, ingin saya rakamkan seberapa banyak kenangan (yang masih ingat) pada hari bersejerah yang saya lalui sebagai raja sehari dua tahun yang lalu. sebelum ianya luput dari ingatan, lebih baik saya rakamkan di sini. manalah tahun 10 atau 20 tahun akan datang dah lupa, boleh cari balik archive di sini. tak pun kalaulah saya mati dulu, sebelum anak saya besar untuk bercerita dengan dia, anak saya boleh baca dari sini juga. heh. merepek.

apa yang saya sangat banyak suka tentang majlis perkahwinan saya kerana one single thing of it have its own sentimental value. value in the sense that personal touch is given in every single thing.


kad jemputan

kad jemputan di reka khas oleh adik dua pupu saya (dua pupu pada hemat saya adalah, anak kepada sepupu ayah saya. ayah saya dan ayahnya sepupu, jadi saya dengan anaknya adalah dua pupu.haha. jangan jadi kupu-kupu dah). saudara ini menerima khidmat tempahan kad jemputan perkahwinan dan juga peercetakan dan lain-lain. designnya direka khas oleh saya sendiri dan wording di dalam juga dari koleksi simpanan peribadi saya.


[kad single untuk kaum keluarga dan kad double (jemputan ke rumah saya dan suami) untuk sahabat handai]

baju perkahwinan (wedding dress)
baju perkahwinan saya adalah soket tenunan khas dari terengganu. coraknya adalah sama seperti corak songket perkahwinan abah dan ibu saya 30 tahun dulu. abah sendiri yang ke terengganu membuat tempahan tersebut. warnanya juga adalah kombinasi warna dua benang. songket tersebut di tempah khas dua pasang buat saya juga abang (read: majlis kenduri di rumah saya serentak bersama abang).


[luvly dress resepsi]

tempahan jahitan untuk semua dress persalinan dijahit oleh anak kepada kawan ayah saya. kata abah, memang dia inginkan personal tailor untuk mendapatkan personal touch itu. asalnya dia inginkan sahabatnya itu yang jahitkan, akan tetapi sahabatnya itu telah terlalu tua melakukan perkara itu lagi. baiknya, bakat itu diwarisi oleh anaknya yang memang biasa mengambil tempahan baju perkahwinan. cuma belum bukak butik je lagi. hasilnya, memang sangat berpuas hati.


[the luvly dress nikah]

bilik tidur
hiasan bilik tidur pengantin saya dan abang dibuat sendiri oleh ibu saudara saya. bilik saya yang penuh kebiruan dicat penuh kasih sayang bersama dua sahabat saya, afida ayu dan salmah. pemilihan fabrik untuk cadar dan langsir bilik saya juga menepati ciri pilihan saya yang dijahit penuh kasih sayang oleh ibu saudara saya.


[the bluey bilik]

hantaran

hantaran perkahwinan disusun dan digubah indah oleh ibu saudara saya juga yang mesra dengan panggilan ucu. bukan setakat hantaran saya seorang, hantaran abang juga digubahnya.


majlis kenduri
apa yang saya sangat suka dengan majlis kenduri di pihak saya kerana ianya dilaksanakan secara kerjasama semua ahli keluarga. masak-memasak, membasuh pinggan, membancuh air, menghidang, kemas meja, parking dan sebagainya semua bersama ahli keluarga dan sahabat handai ayah saya. pakcik saya (itam) ketua masak memasak. sampaikan dalam kesibukan itu pakcik saya known as itam itu, lalu jatuh pengsan. pakcik J membancuh air. abang ngah abang sepupu saya sibuk menjaga parking sampaikan anak ucu nuar hilang. adik bongsu saya jaga tempat basuh pinggan bersama sepupu-sepupu yang seumur dengannya. huh, macam-macam kejadian. sedih, suka duka semua ada. itu belum masuk perbalahan yang berlaku (off record untuk perbalahan)




majlis kenduri pada 24hb jun 2007 itu bertemakan majlis mesra tetamu. ini adalah kerana, sebagai pengantin walaupun mendapat gelaran raja sehari, kami bukanlah raja yang duduk di atas takhta pelamin. kami pasangan raja yang mesra rakyat. kenduri saya tanpa persandingan atas pelamin, tanpa makan beradab dan tanpa upacara khas untuk kami. seawal jam 11.00 pagi, suami (seorang) saya telah sampai ke rumah kami, kakak ipar saya pula sudah sedia berada di rumah kami lebih awal.



jam 11.30 pagi kami sudahpun berada di tanah melayan tetamu yang hadir. abah saya memperkenalkan kepada kami setiap tetamu yang hadir. kami (refer to both pasangan pengantin) suka berkonsepkan begini. kami rimas dengan protokol pengantin. kami serba salah membuatkan tetamu tertunggu-tunggu pengantin tiba. abah berkehendakkan semua tetamu yang hadir sempat berjumpa dengan pengantin a.k.a anak dan menantunya. menjadikan diri sendiri seperti berada di tempat tetamu, saya akan berasa kecil hati jika datang dari jauh namun tidak dapat bertemu dengan pengantin kerana pengantin terlalu sibuk. sibuk bergambar, sibuk berprotokol itu dan ini. bukankah majlis merai tetamu? jadi sebagai tuan rumah saya rasa wajib menjaga hati setiap tetamu yang datang. jika setakat nak makan nasi, tetamu tidak datang
berbondong2 dari jauh. takde maknanya. mereka semua datang kerana pengantin semata-mata. kalau nak makan nasik, kat gerai mamak pun boleh.

[ abang saya tetap sibuk dengan phone callnya]

juga uniknya majlis kenduri saya, ada sebuah khemah teh tarik. tempat di mana tetamu boleh duduk lebih lama selepas menjamu selera. di sini tetamu boleh bermesra dengan tuan rumah dan pasangan pengantin sambil menikmati teh tarik yang dibuat oleh pembancuh teh yang diimport khas oleh ayah saya dari pakar teh tarik (mamak laa). sedang pengantin sentiasa available, tetamu dengan mudahnya boleh bergambar mesra dengan pengantin tanpa perlu menunggu giliran atau acara formal.


[abah with frens]


outdoor photo shoot
kami mempunyai perancangan untuk outdoor photo shoot di ruang terbuka di tingkat atas sekali rumah saya. namun, oleh kerana hujan dan faktor keletihan kami batalkan photo shoot itu. photo shoot tersebut memang dirancang setelah majlis berakhir dan hanya untuk tatapan keluarga sahaja. mujurlah photographer juga adalah bapa saudara saya, jadi bapa saudara saya kata kita arrange kemudian untuk photo shoot. tapi, sampai sekarang hajat masih belum kesampaian T_T.

sekianlah dulu cerita majlis resepsi perkahwinan di sebelah pihak saya. ada masa nanti, saya nukilkan perihal rumah suami pula. banyak juga memorinya. tapi nantilah. satu ungkapan dari sahabat ayah saya yang menjaga saya sejak kecil, juga banyak membantu untuk majlis ini kepada kami berdua;

semoga berbahgia. hiduplah elok2. kalau rasa macam nak bercerai-berai nanti, ingatlah balik usaha ramai orang yang bersusah payah untuk kenduri nih...

uhuks, makan dalam kan...


No comments: