::.Da' Sweet Friend Follows.::

Tuesday, May 5, 2009

Evening Primrose Oil

ku gembira sentiasa badan ku sihat dan kuat
biar panas atau sejuk ku bermain penuh minat


family relatives and close freinds know well about my menstrual cycles. i am the type that have irregular cycles. hinggakan when its comes, they will congratulate me and be happy for me. sampai camtu sekalik kan...sometimes i do worry on it, sometimes it is okey for me. sampaikan abang saya yang sangat prihatin itu, bekalkan some capsul (from dunia herbs) to be consume. dia agak kerisauan kerana saya masih tiada "apa-apa" sedangkan kakak ipar saya sedang mengandungkan cahayamata mereka yang kedua. abang saya itu, kadangkala memang cute!ngeee:)

recently, i've try consuming this Evening Primrose Oils (EPO) and it works best for me. jom kita review sikit apa benda alah ini is all about.



[courtesy gambar; Google image yg bijak!]

1) Evening primrose is a plant native to North America, but it grows in Europe and parts of the Southern Hemisphere as well. It has yellow flowers that bloom in the evening.
dari bunga ini pati minyaknya diekstrak dan dijadikan kapsul. jelly-like capsule

2) pati minyaknya mengandungi gamma-linolenic acid (GLA), iaitu sejenis essential fatty acid.
Essential fatty acids ini diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan badan, dan selalunya diperolehi dari diet pemakanan.


3) EPO has been used since the 1930s for eczema (a condition in which the skin becomes inflamed, itchy, or scaly because of allergies or other irritation).
- my notes: saya ini dan beberapa adik beradik yang lain memang mengalami eczema allergies. kulit saya akan kegatalan bila kepanasan, kegatalan dipelipat kaki dan tangan, juga sometimes allergies to sabun, ataupun sometimes allergies to some seafood and even chicken. kenapa saya kata sometimes, ya ianya memang berlaku kadangkala. bukan selalu dan biasanya tidak dijangka. kekadang ok kekadang tidak. my doc said, you have to see by ears-

4) EPO is used for conditions affecting women's health, such as breast pain associated with the menstrual cycle, menopausal symptoms, and premenstrual syndrome
-my notes: it works best for my irregular menses cycles. my dear friend and pn.Marliza also reported that it work best to relieve their period pain-

5)
EPO is well tolerated by most people. Mild side effects include gastrointestinal upset and headache.
-my notes: saya ini memang menghidap gestric tegar (sejak kecil). jadi EPO memberi side effect kepada saya. alternatively, i consume the capsule while having meal, not after or before. pertama kali consume, saya menghidap sakit kepala tetapi tidak untuk pengambilan kali kedua dan seterusnya. jadi jangan risau! itu cuma side effect yang biasa-


[courtesy gambar; Google image yg bijak!]

tidak kisah brand ape, saya kira semua EPO contain GLA yg diperlukan untuk badan itu. tetapi di ruangan forum (yang telah saya baca) mencadangkan beberapa jenama yang terbaik. mungkin kawan-kawan yang juga mengambilnya boleh mencadangkan jewnama tersebut. ia didatangkan dengan kapsul 500mg atau 1000mg. untuk yang baru ingin mengambilnya, cukup dengan kapsul 500mg dahulu. untuk pengambilan seterusnya baru comsume yang lebih tinggi. dosage kalau tidak silap saya 1000mg sahaja untuk satu hari.

EPO baik untuk kesaihatan wanita secara total. juga wajar diambil sebagai supplement yang berguna.

ps: sakit perut yang saya rekodkan dalam entri tempohari adalah kerana ketidakselesaan perut saya menjalani rutin bulanan wanita (setelah sekian lama it wasn't)!


No comments: