::.Da' Sweet Friend Follows.::

Friday, January 16, 2009

chocolate chip cookies "tahadu tahabu"

lucky I’m in love with my best friend
lucky to have been where I have been
lucky to be coming home again

lucky we’re in love in every way
lucky to have stayed where we have stayed

lucky to be coming home someday


saya tidak punya banyak wang untuk hadiah harilahir mr.soulmate. saya juga tidak punya idea material apakah yang perlu dihadiahi kepadanya. nak terus ignore tentang masalah hadiah, teringat pula sabda rasul lewat waktu belajar dulu,
"tahadu tahabu"
berilah hadiah untuk memupuk kasih sayang antara kamu



jadi saya teruskan usaha memberi hadiah kepada beliau tanda kasih sayang saya. saya usahakan sesuatu dengan tangan saya sendiri. kerana kata orang tua-tua, nak tambat hati suami tawan perutnya dulu...ya saya sedang berusaha menawan perutnya,

CHOCOLATE CHIPS COOKIES,
resepi yang amat mudah, mari kita kongsikan

250g butter (1stick)
1 cup granulated sugar
1 cup brown sugar
2 eggs
1tbs essen vanila
4 cups self rising flour (sifted)

ini bahan asas yang utama
kemudian campurkan bahan lain sebagai isi, samada

1 cup chocolate chip and
1 cup badam hancur or/and
1 cup nestum/oat or/ and
1 cup cornflake (hancur)

dan sebagainya..ikut kesukaan masing2

cara membuatnya,
before that preheat oven 180c or equvailent for baking

1. beat butter with sugar until creamy using mixer
2. put egss, beat again
3. put essen vanila
4. put chocolate chips and all you want, beat slowly
5. gaulkan tepung sebati dengan aduan
6. jemput adunan dengan tangan /sudu, dan letakan di atas dulang pembakar yang telah di sapu planta (supaya tidak melekat) dengan saiz sebesar gigitan (bite size)
7. bakar dalam kadar 10-12 min / atau sehingga warna keperangan
8. sejukkan di atas jaring pembakar


hasilnya,
kemudian, simpan dalam bekas yang kedap udara, dan nikmati kesedapannya bersama seisi keluarga

dan yang tersayang...
selamat mencuba!



No comments: