::.Da' Sweet Friend Follows.::

Monday, December 22, 2008

tertunai sudah syariat

Ku ingin kau tahu diriku di sini menanti dirimu
Meski ku tunggu hingga hujung waktuku
Dan berharap rasa ini kan abadi untuk selamanya

Jumaat lalu 19 dec 2008, saya bersama seorang sahabat berjalan-jalan di salah sebuah pasaraya terkemuka di ibu kota. tujuannya menemankan sang sahabat mebeli hadiah perkahwinan buat sahabatnya. usai mendapat apa yang dihajati di sini, tergerak pula di hati saya untuk mencari kasut hadiah buat diri sendiri. kami berjalan-jalan menghabis kan waktu. sampai di satu kedai yang menjual pelbagai jenis kasut, kami pun masuk. saya ini jenisnya suka melihat disertai dengan memegang barangan yang terasa berkenan di hati. jadi dalam keasyikan itu, saya terpegang kasut ini
sahabat saya yang terperasankan stiker ini, saya tak perasan langsung..ah! hati saya terus tak keruan. boleh kata panik seketika. bukannya apa, memikirkan apakah yang perlu saya lakukan untuk menegakkan syariat ini. dahulu, sewaktu di bangku pengajian, ilmu tentang najis mughalazhah ini cuma dipelajari secara teori. nah sekarang tiba di situasi sebenar, panik pula saya. menghubungi beberapa kenalan untuk kepastian. ya! saya harus samak anggota yang memegang bahagian bernajis ini. bagaimana pula caranya ya? teorinya di basuh dengan sekali air tanah liat dan enam kali air biasa. mana bisa jumpa tanah liat di binaan batu ini..rasa sukar sekali. tetapi hendak kan seribu daya. jadi saya jumpai tanah disini

dari dalam pasu bunga perhiasan sekitar pusat membeli belah ini. saya bancuhkan sedikit tanah menggunakan bekas makanan yang dikutip di tempat buangan, di sucikan ke anggota saya, sekali jirus dan di sudahi dengan enam kali jirusan dengan air yang bersih. akhirnya tertegak sudah syariat. tiada alasan untuk menjalankan amanah yang telah di tetapkan ke atas diri kita kan..segalanya mungkin!alhamdulillah...

di dalam nota yang berbeza,
saya baru selesai menonton sinetron bersiri tv 9 setiap isnin hingga ahad. MUTIARA. mengisahkan kisah adik beradik kembar mutia dan tiara yang sangat menyayat hati saya. salah seorang dari kembar ini sakit, dan yang sihat itu sangat ceria dan positif dengan hidupnya. sangat meyentuh hati saya apabila tali persaudaraan itu berantakan dan cuba di halang oleh pihak ketiga. namun air yang dicincang tak akan putus kan...kisah berakhir dengan adik kembar yang sakit meninggal dunia.

No comments: