::.Da' Sweet Friend Follows.::

Sunday, July 29, 2012

ramadhan kareem


salam ramadhan, 1433!


setakat entri ini di tulis, saya sedang menjalani ibadah ramadhan hari ke 10. Ya Allah, sudah berlalu sepertiga ramadhan yang permulaannya rahmah, pertengahannya maghfirah dan penghujungnya terselamat dari api neraka. kami di sini sudah awal sehari berpuasa berbanding sahabat-sahabat di Malaysia.


seperti yang semua sedia maklum, sekarang musim panas dan masih berlanjutan. kepanasan tahun ini agak berbeza. saya kira lebih panas berbanding tahun lepas. ya, kalau ada yang mengingatkan saya tentang salah satu ayat dari surah taubah tuh tentang  api neraka lebih panas, saya tahu itu. sajelah nak wat note tentang perubahan iklim semasa tahun 2012.heh.
















































bulan ramadhan, sangat sinonim dengan kurma atau buah tamar. untuk pengetahuan, di musim panas, tamar sedang berbuah lebat. tamar ini sifatnya hanya akan masak meranum pada musim panas sahaja. dia macam buah durian dan maggis juga la. ada musim.



alhamdulillah, pada musim tamar tahun ini, saya berkesempatan melawat ladang kurma. yang saya lawat ini adalah ladang kurma terbuka. tapi dijaga rapi. ada juga kebanyakan ladang tamar di sini dikawal ketat, yakni tidak boleh masuk sesuka hati.




saja nak ambik pengalaman walaupun terpaksa bersiar dalam keadaan berbahang, namun demimu pokok tamar, ku gagahkan jua. hahah.


khasiatnya banyak. boleh google sendiri. Mariam RA, ibu kepada nabi Isa, meratapi kesakitannya ketika melahirkan nabi Allah Isa sambil bersandar di pohon tamar. dia lebih rela mati, dari menaggung sakit itu. kemudian Allah berfirman dalam surah mariam, supaya Mariam menggoncang pohon tamar agar gugur tamar yang masak untuknya sebagai menghilang kesakitan Mariam. boleh semak surah Mariam, dari ayat 23-26. Allah, Subhanallah. sayangnya Allah kepada hambanya.


berikutan kisah Mariam ini, tamar baik untuk ibu mengandung dan yang mahu mengandung. lain-lain kelebihan tamar, boleh google sahaja. Nabi ada juga bersabda, barang siapa yang makan tamar ajwa 7 biji sehari akan terhindar dari sihir. Subhanallah.



selamat menjalani ibadah ramadhan semua. saya menanti ibrah ramadhan tahun ini. moga-moga ada sinar baru buat kehidupan kami. doakan murah rezeki saya untuk ramadhan kali ini ya kawan-kawan. InsyaAllah.

ilalliqa' maassalamah.




2 comments:

FirJah said...

InsyaAllah aminnnn ya sohabati...
Cantik amatt gmbr yg di snap...cekap daaaa...syabass...

ila nursalida said...

firjah: subhanallah, ciptaan Allah sangat indah..masyaAllah