::.Da' Sweet Friend Follows.::

Tuesday, July 3, 2012

biar pape asal bergaye?

Nama saya SYAABAN. Saya ingin mengingatkan anda, bahawa jiran saya iaitu RAMADHAN akan datang mengunjungi anda tidak lama lagi bersama isterinya iaitu REZEKI  dan kedua anaknya SAHUR DAN IFTAR. Mereka akan ditemani oleh ketiga 3 cucunya, RAHMAT, BARAKAH dan KEAMPUNAN. Mereka akan pulang selepas 30 hari dengan menaiki pesawat penerbangan AIDUL Airlines. Hargai mereka dan anda akan mendapat ganjaran yang berlipat ganda.  




its' July! half of the year has gone. pantasnya masa. phew. cuaca di sini masih panas. yes, its summer friend. hujan sudah lama tidak hadir. Sya'ban juga sudah berlalu separuh. tinggal lagi separuh nak masuk bulan penuh berkat iaitu RAMADHAN.





bila berlalunya masa, ianya seiring dengan teknologi. gadget terkini mengisi ruang perkembangan semasa. kalau dulunya, heboh diperkatakan tentang teknologi maklumat dengan satu komputer satu rumah. kemudian munculnya komputer riba. daripada sebesar gedabak dan berat hingga yang terkecil dan nipis. kini gadget baru yang hangat ialah tablet PC pula. esok entahlah apa pula. dari sudut telekomunikasi pula, bermula dengan telefon awam, telefon di rumah, kemudian telefon bimbit pula. telefon bimbit mempunyai perkembangannya tersendiri juga. dari yang besar kemudian lebih kecil, lebih ringan dan lebih mesra pengguna. kini telefon bimbit sudah menjadi lebih pintar yang dikenali sebagai smart phone. dalam peredaran ini, manusia juga berlumba-lumba mengejarnya. pandai atau tidak mengendalikannya itu belakang kira. yang pentingnya, bila orang lain ada, dia nak juga.


RAW, editing by picasa with lomo effect
dari situlah juga pepatah Melayu menjelaskan, "Biar papa asalkan bergaya". kalau dalam loghat Perak, semakin menarik bunyinya. ya, kebanyakan orang hanya mahu dilihat sebagai bergaya, mengikut edaran trend semasa, biarpun tidak mampu dan tidak tahu bagaimana mengendalikannya. sudahnya, jika untuk telekomunikasi, walaupun ianya pintar hanya digunakan setakat yang asas sahaja iaitu membuat panggilan dan menghantar pesanan ringkas. walaupun pada hakikatnya, ia mampu pergi lebih jauh dari itu. pernah suatu ketika, saya berbual dengan rakan yang mempunyai gadget terhebat, saya tanya dia macam2 tentang kehebatan gadgetnya yang saya tahu, tetapi dia seakan-akan blur dan tiada idea langsung tentangnya. bagi saya golongan yang tidak berapa mampu memiliki gadget terhebat, mengetahui ada sahabat memilikinya tentu sahaja saya rasa tumpang gembira sekaki. tapi, sang sahabat hanya beralasan, ini kan trend terbaru, orang lain ada, aku juga mahu walaupun aku tak tahu (guna). haha. rugi oooh sungguh rugi.







lebih terkini, kamera. saya membesar pada zaman kamera filem. kemudian, era berubah kepada kamera kompak. kini era kamera kompak sudah pun berlalu. terkini adalah kamera DSLR. dengan kehebatan DSLR itu ramai beranggapan gambar menjadi lebih hebat dari penggunaan kamera kompak biasa. sesiapa yang memilikinya  tergolong dalam golongan photografer hebat (kononnya). namun, ada segelintir pemilik DSLR tidak tahu pun menggunakan DSLRnya sebaik mungkin untuk menghasilkan gambar yang hebat. tetap juga point and shoot menggunakan dial mode auto. ooh rugi sungguh rugi. bila gambar tidak seperti yang diimpi, menyalahkan model kamera atau lensanya. oleh kerana berada di kalangan golongan mampu, DSLR tadi diupgrade kepada model yang lebih besar. tetapi masih menggunakan mode auto. apekah? rugi ooh sungguh rugi. gunalah gadget di tangan kita sebaiknya.




berubahlah sedikit demi sedikit. kalau guna telefon yang pintar tuh, pemiliknya juga harus pintar memanfaatkan sebaiknya. kalau yang guna DSLR tuh dari mode auto tukar-tukarlah ke manual. belajarlah tentang shutter speed, aperture, iso, metering, raw, jepeg dan lain-lain lagi. hidup perlu berubah. harus seiring dengan perkembangan semasa. bukan setakat hanya ada gaya, tapi tidak tahu apa.




gambar-gambar yang saya paparkan di sini menggunakan DSLR comel saya. model paling cokia yang saya ada. Canon 1000D sahaja. kalau nak tahu model sesuatu tuh, dia bermula dengan angka yang lebih besar sebagai model paling rendah. contoh 1000D model lebih rendah dari 500D, atau 600D lebih rendah dari 60D. itu sahaja kemampuan yang ada waktu saya ingin memilikinya. tengok gambar di atas nih. yang sebelah kiri. kalau saya tak letak gambar perbandingan di situ tentu sahaja ada yang berpendapat bahawa DSLR cokia saya sangat cokia. itu adalah gambar dari mode RAW. yang sebelahnya saya telah lakukan editing. ha, outstanding lah jugak kan. saya baru berjinak-jinak dengan RAW nih. kalau nak tahu lanjut pasal RAW boleh baca di sini dan di sini.




oleh sebab itu, saya dilatih sejak dahulu oleh banker saya (dahulu abah, kini soulmate) untuk spend atau membeli hanya pada barang-barang yang perlu sahaja. kalaupun mahu gadget terkini sebagai upgrade kepada yang sedia ada, harus pandai cara menggunakannya. bukan nak beli sekadar sebab nak ada, tapi tak reti nak guna. sebelum saya memiliki DSLR comel saya itu, saya sudah cukup study cara-cara penggunaannya. diawal penglibatan saya 2 tahun lalu, beberapa bulan yang pertama saya gunakan juga mode auto. kemudian berjinak-jinak dengan mode manual. alhamdulillah sedikit sebanyak ilmu saya bertambah dan skil saya juga semakin digilap.




walaupun bukanlah sampai tahap profesional, at least saya berubah sedikit demi sedikit dibantu oleh pembacaan dan penerokaan. bila dah ada gadget mahal, takkan nak guna macam guna gadget murah kan. kalau sesiapa yang betul-betul minat di bidang ini, masa yang dikorbankan untuk study, explore dan mengkaji   bidang ini adalah tidak terasa. ianya sangat berbaloi. banyakkan pembacaan. gambar yang baik bukan sekadar point and shoot dan terus super. selalunya ia melalui juga beberapa proses editing untuk menjadikannya lebih outstanding. selalunya gambar terbaik terhasil bukan disebabkan gadget yang digunakannya, tetapi siapa dan bagaimana pengendali mengendalikan gadget tersebut.


p/s: ini percubaan kedua saya dengan pau mawar. kini sudah berwarna merah pula. hehe, saya letak pewarna. kalau nak resepinya boleh klik sini.


sekian perkongsian kita :D

5 comments:

~Zila Zul~ said...

Oklah tu...ada gak kamera. Kita guna telipon outdated je :p asal boleh guna sudah

ila nursalida said...

zila: walaupun outdated, tapi kira canggeh gak kan tepon tuh sebab boleh tangkap gambar

W Juma Karamah said...

Ape pun byk gambaq dalam blog hg ni yg aku suka... Kira cemerlang la hang:). Eh ila, ada yg aku dah copy gambar2 bunga n pasir2 tu, boleh yer? Tak ingat ada mintak izin ke tak hehe;)

Ila, boleh mintak email? Ada hal sikit aku nk sampaikan dr seseorang tok guru kita dulu ni. Aku punya YM n email lama tu dah tak ingat password, lama beno bertahun2 tak buka2..

W Juma Karamah said...

Atau hg email ke aku ek: jumakaramah@gmail.com... Puas aku cari email hg dalam blog ni, tak jumpa;'(

ila nursalida said...

karamah: malulah aku kalau hang nak kata cemerlang.jauh sgt lagi. nih emel aku bestforever_007@yahoo.com