::.Da' Sweet Friend Follows.::

Thursday, December 29, 2011

kek batik

membaca menyihatkan minda
sebagaimana senaman menyihatkan tubuh badan
Richard Steel

saya mungkin akan berjauhan dengan blog, laptop, internet dan sama makna yang lain dengannya untuk lebih kurang beberapa minggu. untuk itu, selamat menamatkan tahun 2011, welcome 2012. saya tinggalkan tahun 2011 ini dengan sebuah entri resepi kegemaran ramai.



kali ini adalah dengan versi yang lebih sempurna. ada sukatan dan ada cara langkah membuatnya dengan lebih teratur. resepi ini saya adaptasi dari blog ibu muda dari sabah di DAPUR LANGIT BIRU dan kesedapannya dijamin. sungguh memang tak tipu. tapi dengan syarat kene buat betul-betul macam yang diarahkan dalam resepi. mesti jadi. mesti. eh, lupa lak, InsyaAllah jadi.

saya adaptasi dari link ini. di sana ditunjukkan bagaimana mahu mendapatkan struktur kek batik yang menjadi. insyaAllah, kalau sudi mencuba hasilnya memang tidak mengecewakan. mari kita lihat senarai penuh bahan-bahan yang diperlukan dan cara membuatnya. saya cuma buat setengah dari adunan asal.


bahan-bahan yang diperlukan;

3 biji telur
125 gm mentega
1 cawan tepung gandum
3/4 cawan gula
3/4 cawan milo
3/4 cawan nestum
2 sudu besar serbuk koko
3/4 cawan susu pekat

biskut marie secukupnya
bahan hiasan seperti coklat manik urai dan sebagainya


cara membuatnya;

STEP 1
1. pukul mentega dengan gula hingga kembang
2. kemudian masukkan telur satu persatu
3. masukkan susu pekat dan diikuti dengan serbuk milo dan serbuk koko
4. akhir sekali masukkan tepung dan mesrakan semua bahan hingga sebati.

STEP 2
masukkan adunan tadi ke dalam kuali. masak dengan api sederhana hingga kental. sila rujuk gambar dari sumber asal untuk kepastian.

STEP 3
alaskan loyang 6x6 inci dengan kertas aluminium foil atau plastik cling flim.
masukkan sedikit bancuhan coklat sebagai base. kemudian lapiskan dengan biskut marie. kemudian lapiskan dengan coklat semula. ratakan dan tekan sedikt supaya padat. ulang langkah yang sama sehingga coklat habis. lapisan atas diakhiri dengan coklat. hiaskan bahagian atas dengan manik urai atau biskut marie yang dikisar halus atau apa sahaja mengikut kreativiti. *susun lapisan biskut seperti menyusun bata untuk mendapatkan hasil yang cantik*

STEP 4
simpan dalam peti sejuk sekurang-kurangnya 2 jam atau sehingga adunan cukup mengeras. untuk mengeluarkan kek, angkat tepi kiri dan kanan foil dan letakkan di atas pinggan. potong dengan pisau tajam dan hidangkan.

phew, baca macam susah, tapi bila buat, tak susah mana pun. nak makan adalah yang paling senang. *sila percaya*


selamat mencuba!

No comments: