::.Da' Sweet Friend Follows.::

Tuesday, November 1, 2011

november cinta

Life doesn't get easier
You just get stronger

Tinggal lagi 2 bulan tahun 2011 bakal melabuhkan tirainya. cepat sungguh masa berlalu, fakta yang semua orang memang tahu. kali ini saya nak kongsi resepi. adaptasi dari blog saudari ayin, yang banyak kali menegaskan resepi tuh mudah sangat membuatnya.

Here there goes, PATTY DAGING CINTA


Kata puan ayin, mudahnya nak buat patty burger nih hanya perlu ada daging / ayam, serbuk roti, dan telur. resepi dari puan ayin saya modifikasi sedikit namun asasnya masih sama.

1. Kisarkan 600 gm daging di dalam food processor hingga hancur. jangan susah hati kalau tiada mesin pengisar itu, beli sahaja daging cincang di pasaran.

2. Letak bahan perasa serba sedikit mengikut kegemaran seperti; serbuk lada hitam, garam, serbuk paprika, serbuk ketumbar, serbuk bawang putih, sos tiram dan yang lain-lainnya apa yang disukai. *tidak semestinya perlu letak semua. yang mesti perlu ada ialah rasa, itu yang penting*

(saya telah melakukan kesilapan dengan memasukkan bahan-bahan rempah sebelum dikisar terlebih dahulu, jadinya terasa berketul-ketul dan sangat sengsara jbila tergigit ketika makan. sila jangan tiru!)

3. Masukkan 2 sudu besar serbuk roti dan 1 biji telur yang dipukul sedikit, dan kisar sehingga kesemuanya sebati menjadi doh.*kalau tiada mesin food processor gaulkan kesemuanya dengan tangan sehingga mesra*

4. Bentukkan mengikut kesukaan, dan bekukan dalam peti sejuk lebih kurang satu jam atau lebih supaya semua rasa bersatu dan mesra.


5. Masak menggunakan kuali tahan lekat menggunakan api kecil sehingga daging well done.*saya sapu planta pada permukaan patty sebagai egen tahan lekat.*

(kata ayin, waktu masak tuh tak perlu berangan seperti abang jual burger tepi jalan yang tekan-tekan daging waktu masak. tak perlu kerana nanti daging jadi kurang juicy.


6. Hidangkan dengan roti burger atau mengikut kesesuaian citarasa.

selamat mencuba!

No comments: