::.Da' Sweet Friend Follows.::

Tuesday, October 4, 2011

silver lining

Every cloud has a silver lining
Apabila kamu adalah seorang yang peramah dan mudah senyum, kamu juga sering dilihat sebagai seorang yang periang. Dalam keramahan mu itu kamu rasa ingin tahu banyak perkara. Kamu jadi mudah berbual lalu kamu banyak bertanya. Tapi kamu tahu, bila kamu banyak bertanya (walaupun hanya sekadar untuk memecahkan suasana yang sepi) ada orang yang tidak selesa? Mereka berkemungkinan membaca kamu sebagai busy body. Ada juga yang nanti akan lebel kamu sebagai  terlalu ingin tahu~ acquisitive. Itu juga sebabnya ramai yang anggap kamu sebgai masih mentah. Banyak sangat tanya, banyak sangat berbicara dan banyak sangat nak tahu. Macam budak kecil.

Seperti kanak-kanak kecil yang tidak tahu, mereka sering buat silap. Mereka senang tersalah langkah. Akibatnya pasti akan dimarahi oleh yang tua. Kanak-kanak sering menangis bila dimarahi, akan rasa kecil hati bila ditegur. Diri ini adalah budak besar yang masih kecil. Berkarekter periang, ramah dan mudah mesra. Sering buat silap dan selalu tersalah langkah. Hidup dengan orang besar yang memang besar, sering ditegur dan sering dimarahi. Being a kid, rasa sedih itu tetap ada rasa sesal itu tetap timbul.

"there is something good even in an unpleasant situation"

After all, saya syukur tercampak di negeri ini. Masih ingat lagi kebimbangan saya saat mula-mula mendapat berita untuk ke mari? Ya, saya terlalu takut keluar dari zon selamat. Zon di mana saya bukan lagi budak kecil yang serba benda tidak tahu, yang serba tidak mengerti. Zon yang semuanya bagus, indah dan selesa teramat. Berbeza dengan kini, zon saya adalah tempat baru, orang sekitar yang baru dan pengalaman kehidupan yang baru. Jadi perlu banyak saya betulkan dan perlu banyak saya diperbetulkan. Sekalipun hati selalu kaca bila tersalah dan membuat salah namun saya percaya kehidupan di sinilah yang Allah takdirkan untuk hati saya lebih kental, untuk jiwa saya lebih utuh supaya saya menjadi manusia yang lebih manusia di lembaran kehidupan mendatang. 

Jumpa lagi,
Ilalliqa' Maasalamah

No comments: