::.Da' Sweet Friend Follows.::

Friday, December 17, 2010

condition and uncondition love

bila rasa itu ada dalam dada,
sesaknya tiada siapa yang boleh menduga

sampai sekarang saya masih tertanya-tanya, sampai bila saya harus punya emosi sebegini. entahlah, agaknya beremosi (read: emotional) nih dah jadi traits kot. penat sebenarnya nak berlawan dengan emosi yang selalunya sangat susah untuk jadi positif. sementara nak memikir yang positif saat negatif state itu datang, seram sejuk dibuatnya. jantung pulak semakin laju. saya ini seorang yang pelik kah? ada sesiapa boleh bantu?

otak atau hati nih selalu pikir yang bukan-bukan. sering terjadi degup jantung saya bertambah kencang saat saya merasakan diri ini terpinggir dari sekumpulan orang. sedangkan, itu hanya semata-mata perasaan yang merasa dipinggir. tambah pulak bila dah berjauhan dengan what so called uncondition- love-and-care people (i'm refering to: ibuabah, adikberadik serta keluarga), so kadang-kadang macam mengejar pulak favour orang sekeliling what so called conditionally-love-and-care people yang sebenarnya kita tidak tahu bagaimana hati budi mereka. sedangkan sebenarnya, saya tak perlu berdebar sampai begitu sekali bila merasa dipinggiran dengan orang kebanyakan yang entah siapa-siapa. ada dan tiadanya mereka sepatutnya tidak memberi kesan kepada saya.

itulah, sepatutnya tiada kesan. tapi kenapa memberi kesan pula kepada saya? mungkin juga, secara sejarahnya saya banyak membesar bersama conditional-love-and-care-people such as kawan-kawan dan sahabat handai. kebanyakan perjalanan dan perkembangan hidup saya terhasil daripada kehidupan berasrama. jauh dari keluarga yang kaya dengan unconditional-love-and-care itu. jadi pada zaman itu, untuk memastikan keberlangsungan hidup saya adalah dengan gembira dan menyenangkan hati, saya harus memastikan keadaan persekitaran saya adalah mesra orang sekeliling. jika tidak hati saya akan berdebar-bedar.

kini setelah sekian lama kehidupan asrama ditinggalkan, tetapi cara kehidupan itu seolah-olah tidak meninggalkan saya. sekarang saya sudah ada uncondition-love-and-care-person (refer to: en.suami) yang dekat di sisi. jadi kenapa saya masih harus ada rasa berdebar dengan orang sekeliling. sepatutnya hati saya tidak merasa apa-apa kalau ada orang tidak tanya pendapat saya untuk sesuatu. saya patutnya tidak rasa apa-apa kalau ada yang tidak memerlukan penglibatan saya sedang saya secara pemurahnya ingin terlibat sama. saya sepatutnya tidak berasa apa-apa jika tidak mendapat undangan dan jemputan orang sekeliling. tapi kenapa saya ada perasaan? senang cerita kenapa saya merasa hati jadi kecil ya? saya tidak mahu rasa itu. kerana ada atau tiadanya orang sekeliling itu sedikit pun tidak menjejaskan perjalanan kehidupan saya.

nota kaki 1: fenin fenin ana fenin..uhuh...
nota kaki 2: sudah mula sejuk, sudah mula ribut pasir dengan kerap...uhuks

2 comments:

Mila@Rimbun said...

u makes me thinking... can we put husband under uncondition love ker? or condition love? or OR? haha.. sebab.. plz take it as in general yer.. selama ada ikatan jer ianya uncondition love, bila dah takde ikatan or terputus ikatan maka jadilah condition love

ila nursalida said...

k.mila: betul...selagi ada ikatan the love is given unconditionally. tapi bila dah takde ikatan, namenye pon bukan husben lagi...