::.Da' Sweet Friend Follows.::

Tuesday, January 18, 2011

murtabak instant

As HE promise HE will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us


hari ini dalam sejarahnya buat winter 2011, hujan turun mencurah-curah tidak henti-henti sejak maghrib malam tadi hingga ke pagi hari ini. malam juga di sulam petir sedikit sebanyak (setakat yang saya sedar je ler). natijahnya, hari yang memang selalunya pun sejuk adalah menjadi bertambah sejuk. makin bercinta nak keluar dari selimut, makin berat nak buat kerja-kerja harian.

sudah lama saya nak kongsikan resepi mudah ini. makanan kegemaran ramai orang yang berasal sama negara dengan saya. kalau dapat makan time hujan-hujan nih lagi best. buat yang suka makan MURTABAK, tapi malas nak uli tepung, mari saya tunjukkan cara buat murtabak segera. segera dari segi membuat kulitnya sahajalah.


ini dia kulit murtabak dalam versi sini dipanggil mutobbak. lebih kurang sama nama kan. jadi saya assume ianya benda yang sama. beza kulit mutobbak ini dengan kulit popia, saya kira ini lebih tebal dari kulit popia. rupa paras hampir sama. selain mutobbak, sesuai juga di buat samosa dan yang sama jenis dengannya. boleh didapati di mana-mana pasaraya, dibahagian chiller, sederet dengan keju.

cara membuatnya dalam versi saya;

pertamanya, harus sediakan bahan untuk inti dulu. resepinya ada saya tulis dalam versi murtabak ayam tak lama dahulu. sila klik sini

gambar 1; untuk kali ini, telur dadar di buat dalam bentuk lebih comel kerana kulitnya agak kecil. jadi untuk memudahkan kerja, saya guna egg ring untuk membentuk telur dadar yang membulat cantik. atau boleh juga guna pan yang kecil sesuai untuk sebiji telur.

gambar 2; telur inti yang dah siap

gambar 3; leretkan telur di tengah-tengah kulit yang telah dihampar

gambar 4; lipat 4 segi menutupi keseluruhan telur inti. pecahkan sebiji telur dalam mangkuk berasingan dan pukul sedikit. sapukan telur dibahagian lipatan untuk mengelakkan lipatan terbuka.

seterusnya, masak di atas kuali tahan lekat (read: non-stick pan) atau kuali yang dilengser margerin dengan api sedrhana. balik-balikkan hingga masak sepenuhnya.

angkat dan sedia dihidang!

selamat mencuba...


No comments: