::.Da' Sweet Friend Follows.::

Saturday, January 22, 2011

kala bumi ini dibasahi

أنا صببنا الماء صبا
'anna sobabnal ma'a sobba'

sesungguhnya kami telah mencurahkan hujan dengan curahan yang menakjubkan
~Abasa,25~


masih ingat haritu saya cerita, bumi yang saya diami sekarang dibasahi hujan setelah seluruh rakyatnya dari segenap masjid yang ada memohon rezeki berupa air dari langit untuk turun. sesungguhnya Allah maha mendengar doa hambanya, dan dimakbulkan seadanya.

Alhamdulillah, tanah gersang ini hujan lagi buat sekian kalinya. sejuknya jangan cerita. sebab biasalah kita orang Malaya, mana biasa sejuk. jadi bila sesejuk begini, agak tidak betah walaupun ada sedikit teruja. memanglah nampak macam best di negara orang putih sana, keluar berbaju panas kemudian minum kopi panas sambil baca surat khabar. kalau tengok memang best, tapi kalau sendiri yang lalui macam saya, pasti selalu berdoa, Ya Allah, cukuplah sesejuk yang begini, jangan tambah lagi. bukan tak suka berbaju panas, tapi kalau untuk lepak-lepak santai seorangan di rumah pun perlu berbaju panas berstokin dan bersarung tangan, tak berapa seronok ah, sebab ada batasan kerja. terus jadi alasan malas buat kerja. janganlah nak suruh pasang heater ke pemanas segala, nampak memang macam best, tapi kulit semakin kering, semakin ada keradangan, ada sesapa suka? apepun saya suka juga sesejuk below 10 ini yang bila hempus keluar asap dari mulut walaupun bukan smoker sebab nanti lagi 6 bulan Allah nak bagi sesejuk 50 degree pula. ahah. syukur, syukur.

sebenarnya mau share gambar-gambar sekitar bila hujan membasahi bumi. macam jakun tak pernah tengok hujan, tapi memang ya sebab di sini nak jumpa hujan sangat susah sekali. mari...

itu dia, sungai kecil terbina, selalunya kering kontang aje laluan nih


seperti yang dah selalu cerita, di sini tiada perparitan, jadi bila hujan pasti banjir (in fact; air bertakung sebenarnya)


pemandangan yang selalunya gersang, hari nih nampak segar

sekitar empangan, masih tiada menakung air

sejuk!!

antara keterujaan iaitu;

air yang terjun

turun dari celahan batu

dan antara cubaan mengaplikasi skill photography yang ada

freezing cold!

amazingly nice!


seronok dapat rakam pemandangan yang jarang-jarang sekali nak jumpa. sebab pemandangan semacam ini cuma wujud paling lama 24 jam sahaja. Alhamdulillah.

6 comments:

aZiEaNa AbU hAsSaN said...

take for sharing kak ila
masyaAllah... cantik sungguh air terjun itu :)

ila nursalida said...

azie: biasalah, sekali sekala bila tergerak nak share gambar2..ade banyak lagi dalam simpanan. kite kuar sikit2

inxps said...

Ila shoot kat mana air terjun tu? Nice pics.

ila nursalida said...

inxps: tq, dkt wadi hanifah

chenta said...

saya pun tgh sejuk...dr siang hujan xberenti!

ila nursalida said...

chenta ayu: sini winter, sejuk sokmo..