::.Da' Sweet Friend Follows.::

Tuesday, February 23, 2010

tabah dan sabar

You've got a lot of choices
If getting out of bed in the morning is a chore and you're not smiling on a regular basis, try another choice
~Steven D. Woodhull


baru-baru nih jumpa sahabat lama. owh, maksud saya bukan jumpa di sini. biasanya jumpa kembali on the net la. dunia serba canggih kan sekarang. hi tech bak kata orang. seronok dapat bersua semula dengan kawan lama, saling bertukar cerita dan perkembangan masing2. kalau perkembangan saya tak yah ceritalah. memang kembang.ahah

selalunya mereka akan tanya lokasi saya. dan mereka akan kata bestlah saya di tempat orang. seronoklah dapat dok obersi. ahah, bagi diri saya sendiri, kalau nak cakap tak seronok kang kufur nikmat lak kan kata gitu. hmm i can say, it is so so jelah kat tempat orang. not exactly is so seronok and not exactly is so bad. sebab tempat sendiri kan lagi best. tak semua yang kita suka di tempat kita boleh dapat kat sini. dan tak semua yang kita tak suka kat tempat kita ada kat sini. so, in balance la semuanya.

secara detailnya, kegembiraan di sini sebenarnya belum saya discover sepenuhnya lagi. mungkin masih baru. mungkin masih fresh banyak yang masih belum diteroka. tapi keseronokan di sini saya cuma dapat tafsirkan bila kita bandingkan dengan sesuatu yang sukar didapati di tempat sendiri. contohnya pengalaman hidup di rantau orang, jauh dari zon-zon selamat. bukannya saya nak kata seronok tidak berada di zon selamat itu, cuma cuba dalam usaha mempositifkan diri. seronoklah kalau kita boleh belajar cara hidup berdikari kan, sebab sebelum nih macam tak berapa berdikari. seronoklah boleh cuba untuk jadi tabah kan, sebab sebelum nih tak berapa nak tabah. seronoklah jugak boleh belajar nak survive walaupun payah sebab sebelum nih senang je nak survive kat tempat sendiri.

tapi dalam pada nak mencapai rasa seronok tuh, kekadang disulam juga dengan kesedihan sedikit. biasalah orang perempuan macam saya nih, berhati kaca dan berhati tisu, mudah sangat tersentuhnya dengan ujian-ujian kat tempat orang nih. kadang-kadang rumah tak siap2 nih pun leh jadi tension. sedangkan takyah tension pun sebenarnya takpa. bawak-bawak jer bersabar. menunggu barang kontena tak sampai-sampai pun tension. seadngkan benda tuh nak sampai dah tak lama lagi (dah sampai kang baru kau tahu betapa penatnya menguruskan barang-barang itu). internet tak berapa stabil macam kat kampung halaman pun nak tension. sedangkan tak lama lagi soulmate dah janji nak tukar internt baru. urusan kenderaan yang tak settle2 pun rase nak tension. sedangkan yang susah payahnya soulmate yang sorang tuh. tak pun menunggu mr.soulmate pulang dari pejabat sebab sibuk bekerja pun rasa nak tension guling-guling. sedangkan orang tu bukannya pergi ke mana. pergi kerja je pun. kawan-kawan baru kat sini yang dianggap kawan selepas janji nak ajak kalau ke mana-mana tapi sebenarnya tak pernah pun rasa nak mengajak bila diorang ke mana-mana pun rasa nak tension. sedangkan tak sedarkah kita siapa,hanya kerang-kerangan ditepian, buat apa diorang nak ajak kan. itulah, kalau nak tension tak pasal2 kan susah. pastu mulalah rasa nak balik kampung halaman. cepat sangat putus asa kan.

sebenarnya, inilah keseronokan berada di tempat orang. merasa seronok atas kesusahan yang dilalui. untuk perempuan comel (bulat) yang fragile sangat macam saya nih, dapat melalui ujian-ujian perasaan macam nih dengan tabah memang satu kejayaan yang membanggakan. menjadi seorang yang lebih tabah dan lebih banyak bersyukur adalah suatu keseronokan. lupakanlah seketika kepahitan yang sementara itu. segala-galanya akan berakhir jua. semuanya akan settle tak lama lagi. kalau kita asyik selalu merungut dengan segala kesusahan, kita akan mudah lupa akan kesenangan yang Allah kurniakan kepada kita. doakan saya ya kawan, doakan saya moga lebih kuat, lebih tabah dan lebih matang. doa please...

sekian kawan,
ilalliqa' maasalamah

5 comments:

Asma’ AB said...

owez pray for you kak ila! ^^

Lady said...

ouh.. layout baru yang tantek!! (baru perasan..dah lama tak online la ila~ :(
anyway, memang kena tabah.. dan sabar banyak2. kat mana kita berada, Tuhan akan tetap menguji kita.. jadi kekal tabah ye ila!

i have a news for u.. later~

ila nursalida said...

asma': thanks my dear!

bie: owh, dah lame tak on9 ker..patutle. setakat nih mmg menguji kesabaran sunngoh la...
apakah berita itu, can't wait to hear

syahida said...

bile lagi nk tension?
oraite ar tuh
hehehe

ila nursalida said...

syahida (adik): yealaaaa...sll2 tensen kang gilo plak aku nih..tamou dah tensen...