::.Da' Sweet Friend Follows.::

Wednesday, March 3, 2010

partially settle down

Happiness is excitement that has found a settling down place
But there is always a little corner that keeps flapping around
~E.L. Konigsburg

sudah serasa lama benar tidak mencoret sebarang perkembangan hidup di sini. ok ok saya sudah kembang saya tahu. saya tahu. baiklah. di mana mahu mula? oyya sudah bulan ketiga untuk tahun ini. bermakna sudah genaplah bulan pertama di kediaman baru ini. juga bermakna ini adalah bulan yang kelima saya tinggalkan tanahair, keluarga dan sahabat handai di sana. cepat sungguh masa berlalu.

kehidupan di kediaman baru serba sedikit sudah beransur mudah. saya sudah mula mendapat pejabat baru. ya, pejabat yang ditunggu saban minggu yang tidak juga siap-siapnya itu. ya, saya tahu anda kata saya tipu. tidak, saya adalah bercakap benar. sebagai domestic engineer dalam rumah ini, salah satu pejabat saya terletak di hujung sudut kediaman ini. lengkap dengan dapur sebagai tempat memasak, beberapa buah almari tempat menyimpan makanan, peti simpanan makanan yang sejuk, juga mesin bergelombang yang saya sering gunakan untuk nyahbekukan ayam dan daging serta proses menghangatkan hidangan. sempurna sudah pejabat yang saya cintai itu. sama seperti lakaran yang diberikan sebelum kerja-kerja pemasangan dibuat. tahap kesabaran menunggu pejabat itu siap, jangan ceritalah. memang bersabar tahap super. pada mulanya janji selepas 2 minggu. ya kami tunggu 2 minggu. pekerja2 dari syarikat pemasangan datang. dalam hati saya melompat ria. tetapi selepas selesai tugasan mereka saya tetap belum boleh senyum puas. ini kerana hanya separuh sahaja selesai. tugasan seterusnya, lagi dua hari akan disiapkan kerana ianya akan dibuat oleh pihak lain. kami tunggu 2 hari tidak kunjung tiba. menanti hingga hujung minggu, janjinya akan datang pada jam 10 pagi, hingga jam 4 petang tiada jua. sudahnya, keesokan petang baru mereka tiba. selesai tugas saya sekali lagi ingin melompat riang (di dalam hati). namun tidak juga kerana paip air tidak dipasang. alasannya bukan termasuk dalam tugasan mereka. aduhhh, kami harus sendiri mencari plumber pula.

[salah satu pejabat tempat di mana saya bertugas]

alhamdulillah selesai juga akhirnya. ameen. bermakna saya harus bermula menyental segenap ruang di ruangan bawah ini yang ditinggalkan kerana memberi laluan kepada pekerja2 yang menyiapkan segala tugasan untuk pejabat saya. kediaman ini lantai-lantainya demand untuk dimandikan selalu. jika tidak habislah kami berdua hidup dengan suasana suci dalam debu. layankan sahaja kerana ia mampu menyihatkan jantung saya. saban hari saya belai lantai2 kediaman ini ibarat ibu membelai anak.

alhamdulillah juga, dalam tempoh masa sebulan yang telah berlalu, kami sudah pun punya kenderaan sendiri untuk bergerak ke sana ke mari. hari demi hari kadangkala kami keluar mencari beberapa kelengkapan untuk memperindah kediaman ini supaya ia nampak seperti rumah sebenar. namun memandu di sini harus disulam dengan hati2 sepenuh hati. bukan setakat hati2 memandu kenderaan sendiri, harus juga berhati2 dengan kenderaan lain. ini kerana masyarakat di sini memandu tanpa berlandaskan sebarang undang2. dengan kata lain, mereka memandu sesuka hati. sesiapa sahaja termasuk golongan bawah umur juga memandu sesuka hati. jika berlaku sebarang kemalangan, kalau nak fight kat court pun jangan harap kita boleh menang. mereka cuma beralasan, jika anda tidak datang ke sini, kemalangan ini takkan terjadi. ironinya, mereka ini dahulunya menunggang unta, jadi pasti tidak perlukan undang2 memandu unta. bila sudah dapat kereta pun dipandunya macam unta.

[nombor yang sama dengan angka giliran saya sewaktu SPM dan PMR juga sama dengan address emel saya (tp mine is only 2 zeros) :: suratankah atau kebetulan?::]

alhamdulillah lagi, saya sudah dapat jaringan internet yang lebih stabil dari sebelumnya. berjaringan luas wimax 4G. menariknya wimax yang diberi nama GO! ini sangat mesra pengguna. boleh periksa kawasan lingkungan di internet untuk penggunaan modem indoor. jika tiada dalam kawasan, boleh gunakan antena outdoor yang memberi impak coverage lebih meluas. paling best, sebagai pengguna kami diberi masa selama 72 jam untuk mencuba khidmat mereka. jika tidak berpuas hati boleh pulangkan semula dengan jaminan 100% wang dikembalikan. hebatkan. tetapi apa yang pelik, kalau ingin terus melanggan yang outdoor ambil masa seminggu. tapi kalau nak tukar dari indoor type kepada outdoor, ambil masa satu atau dua hari sahaja. penggunaan adalah tanpa had (read: unlimited) dengan bayaran permulaan mengikut pakej kelajuan (512kbps,1mbps atu 2mbps) selama 3 bulan, 6 bulan atau 12 bulan.


[penyambung inspirasi hidup, tugasan saya pasti tidak lengkap tanpa alat ini]

sekian dulu,
ilalliqa' maasalamah

p/s: sedang menunggu ketibaan pelayaran dari seberang laut


9 comments:

Anonymous said...

wah,cantik pejabat ila..hehe..buleh la start bertugas dengan gumbira ;)

skrg sudah bertambah selesa la kan dgn kemudahan2 yang dh ada.lama2 nti akan seronok,hehe

-hanan-

Asma’ AB said...

hehe.. lepas ni, mesti banyak resipi baru dikongsi.. wiii!!

FiLa said...

akak.cantik gila dapur akak..rasa sayang lak nk guna..hikhikhik..xsbr menunggu resipi baru dari sana ;>

Mila@Rimbun said...

uittt... office cantik berseri
pasni bolehlh tingkatkan pretasi
cari resepi sana sini
buat hidangan suami isteri kekeke

aik mcm berpantun plak ahkak nii. selamat maju jaya ler kat opis baru yerrr

ila nursalida said...

hanan: tuan rumah yang punya, tapi design kami yang punya..ahaha...
sudah semakin mudah lah hari demi hari tapi belum sepenuhnya lagi...

asma': mungkin ya, mungkin tidak

ila nursalida said...

fila: kalau sayang nak guna, camne nak berasap dapur tuh....

k.mila: bestla pantun akak..ekek

Lady said...

ada oven! ada oven! wheeeeeeeee... best best!

ila nursalida said...

bie: ada ada ajela kamu ini...:)nk kukis yaaa?

perantau.tt said...

macam pernah ku nampak nombor itu!!! hehehe.. hati2 nombor tuh.. ramai peminat.. :)