::.Da' Sweet Friend Follows.::

Wednesday, November 16, 2011

dunia blog

Dalam perjalanan ini menuju destinasi
Berbagai lebuhraya dilalui


Dalam pejam celik, semuanya pantas berlalu. Masa kalau dah pergi melepasi kita, memang macam mata pedang. Tercantas begitu je tak boleh nak patah balik. Saya dah dua tahun kat sini. Dah nak masuk lima tahun menyertai dunia blog. Dalam pada ber'blogging' nih macam-macam ups dan downs nya. Bila ghairah tuh syok bukan main, bila down tuh memang rasa nak quit. Nak tutup aje blog dan delete. Huh!

Masih ingat lagi, saya mula blog sejak selepas kahwin. Waktu tu blog tengah up kot. Waktu tuh jugak, facebook tak berapa femes. Cuma ada friendster dan myspace. Zaman tuh social networking nih baru tengah nak naik. Jadi kebetulan jugak, baru lepas kawin tengah feel love- on-air (sekarang pun masih) tapi duduk jauh plak dengan suami. So blog tu jadi tempat ala-ala meluah perasaanlah jugak. Waktu tuh jugak, baru lepas habis degree, member-member lak semua dah mula bawak haluan masing-masing.


Mula-mula menulis di blog guna multiply journal. Masih ade lagi site tuh. Tak padam pun. In fact, multiply boleh link plak dengan blogger. So kalaupun entry ditulis dari blogger, secara automatic nya dipost jugak ke multiply. Pastu bertukar ke blogger selepas setahun sebab blogger lebih mudah orang nak tinggalkan komen dan lebih presentable pada mata saya. Awal-awal kemunculan di blogger tuh giat gak godek sana sini. Cari template best-best, pastu dengan background lagi. Untung jugak banyak site yang offer template theme, template background berserta dengan tutorialnya sekali. Tapi sekrang features dekat blogspot dah mudah sangat. Just in one click je nak style macamana, background macammana semuanya ada dah kat situ. Tak yah nak download template dari website lain dah.

Bila dah dalam dunia maya nih, macam-macam ragam blogger boleh kenal. Ada yang kita kenal secara maya sahaja, ada yanga kita kenal jugak secara dua alam. Maya dan realiti. Kalau yang kita kenal di alam realiti nih sometimes ada bias nya. Sebab kita kenal dia siapa. Misalnya, dia tulis something yang macam dia tuh innocent sangat, tapi dalam dunia sebenar, she/he is not. Bila dia tulis tuh, dalam hati kita yang baca nih mula nak judge yang bukan-bukan sebab kita kenal dia sebenarnya siapa. Tapi kadangkala, untuk blogger yang kita dah kenal nih, senang untuk kita track perkembangan kehidupan dia sekarang. Di situlah manfaatnya teknologi canggih yang kita ada nih. Kalau ikut macam dulu, mustahillah seseorang tuh nak hantar telegram kat semua kawan-kawan dia yang ada semata-mata nak bagitahu kehidupan dia sekrang yang dah kahwin, dah ada anak, anak dah nak kahwin dan sebagainya.



Saya suka blogger yang tidak syiok sendiri. Syiok sendiri pada pandangan saya ialah blogger yang perasan diri dia best. Entry memang best giler. Tulisan semua legend. Gambar superb. Blog dia macam dah jadi addicted blog. Follower ribu-ribu. Komen ratus-ratus setiap entry. Tapi....dalam ratus-ratus komen tuh satu pun tak berbalas. Sedih weh, kalau tinggal komen tuan blog seems macam tak nampak jer. Nak-nak pulak follower tuh tanya macam-macam likes tips or pandangan. Jawab lah weh...Ko sedap-sedap pancing orang datang baca entry ko, tapi bila orang tanya ko tak layan. Sian kat orang weyh. Saya tak tahulah nak kata mungkin blogger hebat nih rasa dia hebat sebab ramai orang follow dan sebab ramai orang suka entry dia dan komen entry dia., so dia buat booo layan jerk. Busy mungkin jugak nak layan satu-satu komen yang ada. Mungkin. Yang herannya, follower tuh tak plak serik nak mengkomen dan memuji si tuan punya blog nih. Asal ada entry baru mesti komen walaupun sekadar nak kata, "waaah hebatlah akak". Tuh jer. Dan akak tuh pun cam biasalah buat derk jer. Bayangkan kalau dalam situasi sebenar, ape perasaan kita, bila cakap orang buat derk jer. Geram kan. Owh, macam teremo pulak. Frankly speaking saya memang tak pernah join komen kat bloger hebat nih. Sebagai bloger picisan, saya rasa terguris plak dengan sikap bloger hebat nih. Saya rasa simpati bagi pihak follower blog hebat yang seakan-akan datang tak jemput balik tak dihalau tuh. Kenapa mereka tidak dihargai? Saya rasa kesian.


Aik, entry saya macam takde hala tuju pulak. Memula cerita sejarah blogging, pastu tetiba emosi. Berhenti sahajalah di sini.uks!

No comments: