::.Da' Sweet Friend Follows.::

Saturday, March 13, 2010

puff puff pastry

Nothing would be more tiresome than eating and drinking if God had not made them a pleasure as well as a necessity.
~Voltaire~

kalau di tempat saya dulu, bila tetiba lapar dalam perjalanan, mesti pergi membawa diri ke tujuh sebelas (read: 7-11;seven eleven) mencari kuih yang dinamakan puff. tiba di sini tujuh sebelas tiada, puff juga tiada. jadi saya rasa nak makan puff sangat, walaupun ianya bukan kegemaran soulmate, tapi saya nak makan lalu buatlah sendiri.

[ini dia puff kegemaran saya, tapi bukan dibeli di tujuh sebelas]

mudah membuatnya, saya ingat susah sangat. cara mudahnya ialah, kita beli sahaja kulit puff ini di pasaran. saya baru tahu ada jual kulit puff seperti ini. ingatkan kene bersusah payah dengan segala daya nak kene uli dan pelbagai lagi. rupanya tak perlu uli. cuma perlu beli. syarat nak beli,kene ade duit. itu sahaja.


ini jenama yang ada di sini. di tempat anda mungkin jenama lain. yang pasti dia ade tulis puff pastry. betul dah tue. berada di bahagian frozen. seangkatan dengan tempat nugget, daging burger dan sebagainya. lihatlah dengan teliti ya. ada banyak jenama dan pilihan. buatlah pilihan yang bijak.


kawan-kawan di sini syorkan saya jenama ini. sunbulah.dan saya pilih yang bijirin penuh ataupun sedap dipanggil wholemeal. ini konon-konon merangka makanan sihat untuk tubuh badanlah kan.

[ cara nak buat pula semudah 1,2,3 ]

1: keluarkan puff dari frozen mengikut arahan di plastik belakang untuk seketika. (tips; kalau kulit puff sudah ternyahbeku dengan tidak sengaja, jangan bekukan semula. terus gunakan serta merta. atau pisahkan lapisan demi lapisan dan bekukan semula berasingan. jika dibekukan terus seperti ianya (read: as it is), kemudian nanti, selepas dinyahbekukan, mereka tidak mahu dipisahkan lagi antara satu sama lain) waktu itu memang trouble laaa....

2: potong saiz kecil jika mahu dapat bentuk yang kecil dan isikan inti kegemaran mengikut kesukaan.

3: lipat ikut sesuka hati asalkan membalut inti dan tak tumpah, kemudian kelim sekeliling tepi dengan hujung garpu untuk mendapat impak dekorasi yang menarik. kalau nak buat macam kelim karipap pun boleh.

aturkan atas dulang pembakar, dan bakar dalam ketuhar yang telah dipanaskan terlebih dahulu dengan suhu maksimum. bakar sehingga nampak kekuningan atau senang cerita macam dah masak. impak sinar di atas permukaan puff adalah kesan sapuan kuning telur sebelum dibakar.

inti untuk puff sebenarnya adalah mengikut kegemaran masing-masing. kali ini saya buat menggunakan inti yang sama macam inti karipap. saya suka gunakan inti kentang ditambah dengan racikan ayam.

cara membuat inti kentang versi saya sangat mudah sahaja. begini ya;

1:. potong ubi kentang secara mendadu. hasilnya petak empat segi kecil macam dadu tuh.

2:. masukkan kentang yang siap dipotong tadi ke dalam periuk dan sebahagian dada ayam atau isi ayam.

3:. isikan air sampai tahap tenggelam dan biarkan kentang sehingga lembut. kata lainnya, rebus kentang sehingga empuk dan ayam sampai masak. tabur garam secukup rasa.

4:. sambil kentang menjalani proses peng'empuk'an, potong dadu bawang besar berwarna merah dan bawang kecil berwarna putih atau nama lainnya garlic.

5:. di dalam kuali lain, panaskan sedikit minyak dan tumiskan kedua2 jenis bawang di mulakan dengan bawang kecil yang berwarna putih itu.

6:. setelah kedua-duanya (bawang) memberikan bau yang harum dan masak kekuningan, masukkan pes kari (nota: bancuh 3-5 sudu besar serbuk kari ayam dengan air).

7:. masak sehingga pecah minyak atau kari nampak sedikit garing.

8:. akhir sekali, keluarkan isi ayam dari dalam periuk rebusan dan masukkan bahan tumisan ke dalam periuk ubi kentang yang telah empuk.

9:. racik ayam dan campurkan dalam adunan. teruskan kacau sebati adunan, sehingga betul2 kering.

10:.angkat dan sejukkan. tabur hirisan daun ketumbar jika mahu.

[inti ubi kentang dan ayam versi saya selepas ubah suai cara versi keluarga]
sesuai digunakan sebagai inti karipap, puff dan sebagainya.


[puff berinti ubi kentang dan ayam]
hmmm yummy!


21 comments:

Asma’ AB said...

nampak sgt sedaaaaap ^^

ila nursalida said...

asma': mmg pun...nnt asma' wat la utk k.ila ek...

Unknown said...

bole la wat jual..

ila nursalida said...

dhiya' attaimy nty (syahida): org kat sini sume pandai2 masok blako...balik mesia esok lah aku jual...baru leh celen seben eleben

mardeq said...

ila.. terliur pulak tgk.. dh la arini i pose.. hikhikhik..nak try la..

mardeq said...

ila.. ni kita gorengkan.. erm.. nak try la..

ila nursalida said...

mardeq: nope,bakar sayang...leh ler wat bebuka pose karang. kalau nak mudah, buat scramble egg ajer jadikan inti, tambah ayam sket...pastu pos mai sini satu ek...eheh

Mila@Rimbun said...

puff mu menawan kalbu.. fuh dah start enjin nampaknyer niii..
kat sini akak guna roti paratha kawanku jer. bole ler nak makan tuh.

balance2 puff tuh try ler wat inti cream cheese+gula plak yer... wat banyak lapisan... fuh lapor perut rasanya.. takpe ler.. now diet cheese.. ptg niii goreng pisang tanduk je lah...

ila nursalida said...

kak mila: nih gmbr wkt lepak hotel dlu....tp yg inti karpap tuh umh sini punyer...heheh dlm cubaan wat kripap pusing..dh jd molek nnt br kite post kt cni....

hmm inti cheese tuh pun menarik gak kan...thanks idea akkk

WanJumaa said...

menarik! sebab cap nama aku:) haha! kalau nk tau, mesir & indonesia pun ada brand al-karamah ni, dan yang best lagi semuanya berkaitan makanan:)haha! psiko aku, beli sebab nama aku tertera(^_^)

ila nursalida said...

karamah: hahah, aku pun baru perasan brand nih sama ngan nama ko waktu wat post nih tau....okeklah tuh nama ko komersial ngan nama makanan.okek aper..best weyh, glemer

fathiah said...

sedapnye..sedapnye..sedapnye!!!!

ila nursalida said...

fathiah: kakak, nampak sedap..rasenya pada aku sedap...ahah, versi aku masuk bakul angkat sendirik..miss u dear

syahida said...

nape kamu nye inti tu cam senang je nk wat??mendurhakai inti keterunan lah nih..

ila nursalida said...

syahida: eheh, itu kreatif namanya....ahahah

syahida said...

patutla cam senang,
yang sebenanye cam ne?

ilana said...

hahaha.. tuh namenyer menggunekan ape yg ade jer :P

ila nursalida said...

syahida: nak tau yang sebenarnye kene gi ibu kota tanya nenek..ahahah

ilana: itulah jawapan yang sebenarnya...

mardeq said...

kalau bakar kene tunggu beli oven dulu eh.. boleh jerk..

ilasya said...

wokey bereh

Unknown said...

Mana nk dapat kulit pastry puff tu?