::.Da' Sweet Friend Follows.::

Sunday, February 21, 2010

zaman itu

The most beautiful discovery true friends make is
that they can grow separately without growing apart
~Elisabeth Foley

sepanjang hari semalam langsung tiada produktiviti dihasilkan di kediaman ini. kitchen kabinet telahpun halfway siap dipasang. halfway jea ok. masih belum siap sepenuhnya. kalau nak ikutkan, tugas saya untuk semalam ialah mengelap sume habuk2 dalam kabinet2 kat kitchen yang baru separuh siap pasang tuh. tetapi tidak. tiada produktiviti langsung semalam.

sekalipun begitu, produktiviti saya terhasil di tanah air. wah wah, dapat pulang ke tanahair dalam masa sehari kah? ahah, jangan tertipu. saya berproduktiviti dengan kecanggihan teknologi. sepanjang suami keluar berkerjaya, saya yang di kediaman ini berada di tanah air melalui hujung jari jela. batin je dah sampai. zahir masih di sini. membantu adinda yang sedang dalam kekocohan menyelesaikan assignmentnya yang sudah hampir kepada deadline nya. memula saya membantu keseorangan, setelah soulmate pulang, dia pula melahirkan idea-idea bernasnya. sudah lama rasanya meninggalkan alam -assignment-dan-presentation-. dapat membantu adinda nan seorang itu memberi makna otak saya dan soulmate masih belum berkarat lagi. lega rasa dapat membantu. siap dapat semak slide presentation dia lagi. uhhh such a big relieve!.

dalam pada itu saya dapat imbau kembali zaman getar menghadapi deadline -assignment-dan-presentation-. saat getir bersama rakan seperjuangan study dan menelaah. dalam menghadapi liku-liku zaman itu dahulu, masih segar lagi diingatan saya insan-insan sahabat yang bersama-sama mengharung malam dan siang menyiapkan tugasan-tugasan yang diberi.

[zaman saya masih kecil (read: kurus), masih kehulu kehilir dengan porch kecil]

perjalanan menghadapi masa itu kadangkala juga diserikan dengan karenah manusia yang berbagai. sekalipun kita anggap mereka sebagai sahabat karib dan kawan rapat (sebab tu boleh jadi team member), sesekali terselit juga perangai dan sifat masing-masing yang sambil lewa dan ambil tidak endah (read: nota ini terkecuali untuk lima sekawan). saat itu sebagai ketua atau pun sebagai seorang yang memberi usaha lebih (kalau nak diiukutkan hati) mahu saja reportkan kepada lecturer yang si polan dan si polan tidak memberi sebarang sumbangan. namun apabila mereka-mereka datang semula dan memberi sumbangan seadanya, sakit di hati dan penat lelah bersengkang mata hilang sudah. sama-sama meraih genggam menghantar hasil tugasan dengan bangga dan senyuman kelegaan.


[salah satu assignment berkenaan alam sekitar, dalam subject environmental psychology]

begitulah di alam belajar. indah sangat-sangat. zaman yang setiap seorangnya sangat berhati suci. sangat tulus dan murni. tiada terselit sebarang agenda untuk mendengki atau membenci. sama-sama berganding bahu, sama-sama bersengkang mata dengan satu cita, untuk berjaya. zaman yang hanya tinggal dalam lipatan kenangan. zaman yang tidak mampu diulang. zaman yang hanya sesekali berlaku lagi dalam mimpi. kemudian buat kita rindu pada teman-teman seperjuangan, pada taman ilmu dan budi itu dan buat kita terfikir-fikir untuk kembali semula di zaman itu. namun sedikit hampa kerana jika sekalipun kita kembali lagi, senarionya pasti tidak sama lagi kerana uniknya ada pada sahabat-sahabat yang jalinan persahabatnnya terbina atas dasar suci.


p/s; catatan versi rindukan sahabat lima sekawan, buku-buku dan kuliyah, serta merindukan taman ilmu dan budi.

illalliqa' maasalamah

[all pictures are credit to mrs. khadijah, the mom-to-be]

4 comments:

FirJah said...

aduussss rinnduuunyaaa saat2 itu...
ingt lagi tak tika mana kita kelam kabut buat assg di bilik hampa (hg & ton)... tetiba botol sos terjatuh dan pecah... wakakaka...
macam2 kenangan yang telah terpatri disitu....

ila nursalida said...

jah: ahaha,kisah botol pecah tuh aku rase macam ingat..bukan ke ade rakam?ade kat sapa ek...
hmm biasalah kenangan, memang best kalau dikenang2...

syahida said...

terima kasih kepada saya yang membuatkan anda kembali ke 'zaman itu'

ila nursalida said...

syahida: eleh, awak pung kene berterimakasih pada saya jugek...
eheh, btw, same same..(^*_*^)