::.Da' Sweet Friend Follows.::

Sunday, May 1, 2011

sand storm sudah datang

ku sangkakan panas berpanjangan
rupanya gerimis, rupanya gerimis
mengundang

sekarang musim panas sudah mula menjenguk tiba. seperti kebiasaanya pada musim sebegini, air dari pili tab biru sudah sama suhu dengan pili tab merah. pendingin hawa juga sudah mula terpasang sejak dari mula mata terbuka sampai tutup mata. anugerah winter sudah pun berakhir. wintercoat, sweater, cardigan semua dah masuk almari simpanan.

dalam peralihan cuaca ini, sandstorm atau ribut pasir tak putus-putus datang menyapa. baru je lepas mop, harus mop lagi. baru je lepas lap segala meja, kerusi kene lap lagi. kalau sekali ribut pasir melanda kesan peninggalannya bagaikan rumah setahun tidak berpenghuni. pemandangan pula kadangkala hanya terhad kepada 100 meter atau kurang. biasanya ribut pasir yang amat teruk akan di ishtiharkan darurat. selalunya, sekolah-sekolah dan pusat pengajian tinggi akan ditutup. tetapi yang bekerja, akan tetap bekerja macam biasa.

[pemandangan kuning melalui jendela dari dalam rumah tatkala sand storm melanda]

semalam, sand storm melanda lagi. walaupun berlarutan agak lama, Alhamdulillah hujan pula turun mencurah-curah menghapuskan debu yang berterbangan di udara. paling teruk bila debuan ini masuk ke dalam rumah hinggakan pemandangan di dalam rumah pun sama berhabuk macam di luar.

[seketika hujan turun melenyapkan udara yang berdebu, Subhanallah, Alhamdulillah]

menurut sumber dari internet, ribut pasir adalah fenomena meteorology yang berlaku di kawasan kering kontang. ia dibawa oleh angin kencang yang meniup pasir dan debu dari permukaan yang kekeringan. wikipedia, menyebut ianya berpunca daripada;
As the force of wind passing over loosely held particles increases, particles of sand first start to vibrate, then to saltate ("leap"). As they repeatedly strike the ground, they loosen and break off smaller particles of dust which then begin to travel in suspension. At wind speeds above that which causes the smallest to suspend, there will be a population of dust grains moving by a range of mechanisms: suspension, saltation and creep


[pasir sahara yang dibawa angin ribut]

[keadaan kering di padang pasir;
kelihatan
'mother's day out' oleh dua beranak unta]

[kesan peninggalan angin kuat yang membentuk ukiran Subhanallah cantik pada arca gunung batu]

illalliqa' massalamah

No comments: