::.Da' Sweet Friend Follows.::

Wednesday, March 16, 2011

yang pasti terjadi-;~al-haqqah~

Dan sesungguhnya Al-Quran itu adalah kebenaran yang diyakini (dengan seyakin-yakinnya) Oleh itu bertasbihlah dengan memuji nama Tuhanmu Yang Maha Besar. Al-Haqqah

lama blog kekosongan tanpa entri. saya sedang fikir entri apa sesuai. saya ada banyak cerita-cerita senang dan suka untuk dikongsi. tetapi satu demi satu musibah yang melanda membuatkan saya rasa tidak sesuai dan stop dulu untuk bercerita perkara suka-suka dan dunia.

memula rasa terkesan dengan pemergian jay nafastari. terganggu fikiran kalau berada di tempat mawar. tidak sekuat dia buat masa ini. itu sebab bukan saya yang diuji. selepas reda keresahan dan kemurungan, Jepun pula dilanda tsunami. sedih melihatkan keadaan mereka. kuasa Allah yang menjadikan gelombang laut begitu kuat sehingga mampu menyapu bersih rumah-rumah yang terpasak di bumi, bangunan, kenderaan dan segalanya. dibawa hanya sebegitu sekali lalu. MasyaAllah, memang gerun. dari pandangan atas, kelihatan semua benda itu seperti mainan. masih bersyukur, kerana bukan saya juga yang di uji. Alhamdulillah, tapi takut.

takut kerana, kalau saya yang diuji dengan dua ujian besar seperti yang diuji ke atas Mawar dan komuniti Jepun itu, apa yang ada untuk saya tunjuk kepada Allah bahawa saya seorang hamba yang taat? adakah nasib saya begini nanti, Alhamdulillah.

"Maka sesiapa yang diberikan menerima Kitab amalnya dengan tangan kanannya, maka ia akan berkata (dengan sukacitanya kepada sesiapa yang ada di sisinya): ` Nah! Bacalah kamu Kitab amalku ini!"Sesungguhnya aku telah mengetahui dengan yakin, bahawa aku akan menghadapi hitungan amalku (pada hari yang ditentukan)! Maka (dengan itu) tinggalah dia dalam kehidupan yang senang lenang lagi memuaskan, Di dalam Syurga yang tinggi (darjatnya) Makan dan minumlah kamu makanan dan minuman sebagai nikmat yang lazat dan baik kesudahannya, dengan sebab (amal-amal soleh) yang telah kamu kerjakan pada masa yang lalu (di dunia)!" ~al-haqqah;19-24~


atau saya menerima nasib begini nanti, Nauzubillah

"Adapun orang yang diberikan menerima Kitab amalnya dengan tangan kirinya, maka ia akan berkata (dengan sesalnya): Alangkah baiknya kalau aku tidak diberikan Kitab amalku, Dan aku tidak dapat mengetahui hitungan amalku.Alangkah baiknya kalau kematianku di dunia dahulu, menjadi kematian pemutus (yang menamatkan kesudahanku, tidak dibangkitkan lagi); Harta kekayaanku tidak dapat menolongku sedikitpun; Kuat kuasaku (dan hujjah-hujjahku membela diri), telah binasa dan hilang lenyap dariku. (Lalu diperintahkan malaikat penjaga neraka): Tangkaplah orang yang berdosa itu serta belenggulah dia, Kemudian bakarlah dia di dalam neraka Jahiim;Selain dari itu, masukkanlah dia dalam (lingkaran) rantai besi yang ukuran panjangnya tujuh puluh hasta, (dengan membelitkannya ke badannya)! Sesungguhnya dia dahulu tidak beriman kepada Allah Yang Maha Besar,Dan dia juga tidak menggalakkan (dirinya dan orang lain) memberi makanan (yang berhak diterima oleh) orang miskin. Maka pada hari ini, tidak ada baginya di sini (seorangpun dari) kaum kerabat serta sahabat handai (yang dapat menolongnya), Dan tidak ada makanan (baginya) melainkan dari air danur,Yang tidak memakannya melainkan orang-orang yang melakukan perkara yang salah" ~al-haqqah ;25-37~


petanda-petanda kiamat sudah semakin banyak, bersediakah kita atau masih meleka-leka? tunaikanlah kewajipan dengan sempurna, sebelum kita dijemput pergi olehNya sedangkan banyak lagi tugasan yang belum terlaksana.


No comments: