::.Da' Sweet Friend Follows.::

Thursday, July 22, 2010

syukur, terima kasih

Bukankah sudah Ku-katakan kepadamu, bahwa sesungguhnya Aku mengetahui rahasia langit dan bumi dan mengetahui apa yang kamu lahirkan dan apa yang kamu sembunyikan? (al-baqarah; 33)

tahukah kita setiap kejadian di atas muka bumi ini adalah aturan Tuhan? tiada satupun dicipta secara kebetulan. tiada suatu pun perkara yang berlaku kalau bukan ketentuan. semuanya telah tertulis di luh mahfuz. sekalipun nasib sehelai daun yang gugur, telah tertulis takdirnya.

tak pernah pun terlintas di benak saya saat windows driver cd yang secara tidak sengaja tertinggal di dalam cd rom cpu saya sejurus selesai diformat oleh abang sebelum berangkat meninggalkan tanahair suatu ketika dahulu adalah satu titik tolak yang amat berharga. adalah diluar jangkaan saya, apabila tugas yang selalunya diambil alih oleh abang, sudah mampu saya lakukan. 'format CPU' suatu benda besar bagi insan biasa seperti saya yang tahap kecelikan ITnya rabun-rabun ayam. tetapi disebabkan cd yang tertinggal itu, Allah beri saya ilmu format CPU. pastinya saya tidak akan pandai sekelip mata selepas terjaga dari tidur. semuanya aturan Allah yang kita tidak terfikirpun akan termaktub sedemikian rupa. CD yang ditinggalkan hampir separuh tahun, dan perkenalan atas dasar ukhuwah kerana Allah menulis takdir ilmu tidak disangka-sangka. saya berterima kasih kepada saudara ini, atas usaha dan tunjuk ajar beliau. saya tidak mampu membalasnya, hanya Allah sahaja yang layak. syukur kehadrat ilahi, dan terima kasih sahabat.


benarlah kata-kata dari surah Al-Baqarah ayat 32,

Maha Suci Engkau, tidak ada yang kami ketahui selain dari apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana


kepada Allah lah yang maha mengetahui segala sesuatu perkara dan dialah yang mengajarkan ilmu kepada kita. bukti jelas terpampang di hadapan mata, kalau bukan Allah yang menyusun semua aturan ini, akan sampaikah ilmu ini kepada saya?. juga, ia sebagai sebuah petanda milik Allahlah semua yang ada dilangit dan bumi, jadi janganlah kita berlaku kedekut, sombong dan bongkak dengan apa yang kita miliki. percayalah, setiap apa yang terjadi pada detik ini adalah penentu kepada takdir masa hadapan. kita tidak mungkin akan dapat tahu apakah ia, melainkan Allah jualah yang akan menyingkapnya untuk kita kelak.

sekian,
ilalliqa' maasalamah


No comments: