::.Da' Sweet Friend Follows.::

Tuesday, December 8, 2009

tak perlu judge kalau tak tahu

dont judge a book by it's cover
english proverb

entri ini sedang saya siapkan dalam kesuntukan masa yang saya sedang ada. eh,kenapa pula suntuk nih. eheh, haruslah diberitahu, masa saya adalah sedikit sedang di occupied sekarang. yelah, kalau tak bagitahu karang ada plak yang claim saya ni melepak sahaja di rumah setiap masa. dengan bukti tubuh badan yang semakin sihat nih. manusia kan, tak pernahnye puas hati. kang kalau saya bekerja sepenuh hati sepanjang masa, disuruhnya berhenti kerja pula dan tumpukan kepada keluarga dan rumahtangga. ateee,kalau saya tak wat kerja plak digeramnye sebab asik berehat sepenjang masa tidak seperti dia yang sibuk teramat sangat mengalahkan menteri.


yelah, nak bagitahu nih, saya udah mula bekerjaya, eh cam tak sesuai sebut kerjaya. sebab saya bukan memiliki profession pun. saya cuma mengikut kehendak kerajaan yang menuntut para-para spouse yang suami mereka berkhidmat di kedutaan untuk turut serta dengan aktiviti perwakilan di kedutaan. itu sahaja kerjaya saya pada ketika ini, setakat ini (kerjaya akan datang akan diupdate dari masa ke masa). selain kerjaya sebagai domestic engineer yang saya sedang lakukan sebelum ini tetap terus dijalankan dengan jayanye.huh. jelas ya, saya ada aktiviti tersendiri, bukan goyang kaki sahaja menggemukkan badan oke!.

pernah saya nyatakan dahulu di sebuah enrtri yang ini, bila kita kenal seseorang hanya melalui catatan peribadinya di blognya, itu hanya 10% dari kehidupan sebenarnya dia. jadi jangan judgelah hanya melalui apa yang telah anda baca. banyak lagi yang anda tidak tahu tentang dia.

masih belum percaya saya sudah punya kerjaya? mari kita semak jadual hidup saya sepanjang minggu ini. tapi ingat ya, ini baru 10% dari jadual kehidupan. tidak perlu judge apa-apa.

sabtu 5 dec 09
saya dan suami menghadiri jemputan resepsi dari kedutaan Thailand di thuwaiq palace, diplomatic quarter Riyadh. resepsi ini bukannya resepsi perkahwinan. resepsi sempena sambutan hari kelahiran raja Thailand kalau tak silap saya. alah, macam hari keputeraan agung kita tu laa yang selalunya kita cuti pada 2nd june tuh. jadi dikedutaan, mereka raikanlah dengan acara resepsi. untuk gambaran, majlis yang dinamakan resepsi ini dikenal sebagai (pada kacamata saya) majlis makan berdiri. selepas mendengar sedikit remarks dari penganjur, ade acara makan-makan dan beramah mesra antara tetamu yang hadir. suprisingly, majlis ini berlangsung sambil semua orang berdiri. makan berdiri, minum berdiri bersembang pun berdiri. tiada kerusi atau tempat duduk la. untuk yang sedang sarat mengandung ataupun bertulang belakang rapuh, mmg parah gak menghadiri resepsi begini.

ahad 6 dec 09
my first time ever having an official meeting bersama perwakilan di kedutaan Malaysia, Riyadh. meeting ini terdiri dari ahli perwakilan yang hanya ada 4-5 kerat sahaja yang dipengerusikan oleh 1st women embasy, mak duta. mesyuarat membicarakan tentang tugas-tugas yang harus dilakukan sempena Asean Tournament yang mana embasy Malaysia menjadi tuan rumah bagi acara sepak takraw dan Asean Night yang akan di adakan di kedutaan Indonesia. Mostly tugas perwakilan adalah menyediakan makanan untuk kedua-dua majlis tersebut (harap maklum, kami yang 4-5 kerat ini yang akan bersama membanting tenaga memasak tau!).

isnin 7 dec 09
disebabkan tugas merai jemputan dengan masak-memasak itu, kami membeli belah lah barangan dapur di pasar borong. oitt, bukan pasar borong Selayang lah. ini pasar borong yah. best jugak pasar borong nih. harganya lebih murah dari pasaraya euromarche tempat saya selalu menghabiskan duit suami membeli barangan keperluan dapur dan keperluan hidup lainnya.

selesai membeli semua barangan, kami pulang ke rumah perwakilan menjalankan tugas seterusnya. nak tahu ape dia? haaa potong atau siang ayam. jangan terkejut tau, ini pertama kali saya menguruskan hal-hal berkaitan siang ayam. korang memang lah biasa tugasan camnih. kalau jenis macam saya nih yang bila beli ayam jer mesti suruh org jual tuh siap potong dan buang kulit terus waktu kat malaysia dulu, memang aktiviti ini dikira mencabar minda dan keringat tau. bukan sekor dua, tapi dua puluh ekor. itupun nasib baik mak duta dah bawak balik lagi 10 ekor. saya selesaikan 20 ekor itu seorang sahaja dalam masa sejam. eheh, tipu jelah saya buat berdua dengan isteri pak man, mak siti. heheh.

selasa 8 dec 09
ini jadual hari ini lah. pukul 10.00 pg nanti ade lunch kat kedutaan Vietnam. ini lunch aka meeting aka ade farewell sikit untuk sapa ntah yang dah nak balik. sekalipun jemputan adalah untuk semua ahli AWC (Asean Women Circle) sahaja, saya sebagai orang baru yang tidak mendapat kad jemputan pun, tetap dijemput hadir. uhuhu, terima kasihlah sebab jemput saya sekali. flattered sekejap. uhuh

rabu 9 dec 09
dijadualkan untuk esok, kami ke rumah perwakilan untuk menyediakan persiapan untuk hal-hal upacara sepak takraw tournament pada hari berikutnya. bila jadi tuan rumah banyak lah tugasannya. yang wanita nak siapkan hal berkaitan masak memasak, lelaki pula aka staff kedutaan juga mempunyai tugas mereka tersendiri yang tidak kurang sibuknya.

khamis 10 dec 09
eh hari famili in laws saya berangkat ke family day di Cameron Highland. eh eh tiada kene mengena ngan jadual hidup saya di sini. anyways, u all selamat berseronok ya. abang korang aka suami saya nih ade pertandingan takraw pada tarikh ini. mewakili team Malaysia lah..ahah, nih bidan terjun. korang doakan aje team Malysia menang, walaupun harapannya adalah sangat tipis.uhuh. dan pada tarikh ini juga saya meramalkan akan menjadi super duper sibuk. but we'll see. kita kan cuma mampu merancang.

jumaat 11 dec 09
end of the hectic week. rest day for family day. tiada lagi sebarang perancangan setakat ini. ia dinamakan TBD activiti (to be determined).

itu dia entri suntuk yang rasanya macam singkat tapi panjang berjela. sepatutnya ada gambar nak dikongsi. tapi tak sempatlah. saya nak bersiap untuk lunch event di kedutaan Vietnam nih. uhuhu.

sampai nanti
ilalliqa' maassalamah

No comments: