::.Da' Sweet Friend Follows.::

Tuesday, September 8, 2009

saya dan blog

Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat (berdoa kepada-Ku) akan masuk neraka jahanam dalam keadaan hina (Ghafir: 60).

anda ada blog? ada blog dan selalu update blog? ade blog tapi jarang update? takde blog tapi suke baca blog? anda baru dalam dunia blog? banyak soal kan? okey, sila jawab sendiri dalam hati.

ini blog saya. saya nak cerita pasal blog saya. kalau anda nak cerita pasal blog anda, boleh cerita sedikit sahaja di ruangan komen blog saya, selebihnya saya akan baca sendiri dari blog anda. saya nak kongsi fakta tentang saya dan blog

1. to keep thing remembered
tujuan blog saya ditulis adalah untuk menyimpan data memori secara online. memori yang saya simpan adalah memori yang bermakna buat saya. jadi, jika anda seseorang yang mengenali saya dalam kehidupan realiti, dan anda baca mengenai perkara yang saya lalui dalam hidup realiti saya, jadi anda haruslah dapat tahu bahawa perkara tersebut memberi makna buat saya.

2. please don't do this
sekali lagi, jika anda orang yang mengenali saya di alam realiti, ini pesanan baik dari saya untuk anda. sila sesekali jangan menyebut tentang blog saya secara umum dihadapan khalayak ramai. jangan juga anda buat statement didepan khalayak bahawasanya saya akan masukkan certa ini dan itu dalam blog saya. ini adalah kerana, hanya cerita dan perkara bermakna sahaja akan di releasekan dalam blog saya. definisi bermakna, hanya saya yang tahu. paling jangan sebut
tatkala saya mengetik foto kenangan abadi;atau sengaja nak buat ayat dengki; atau sengaja nak buat annoying dengan berkata;
ala, tu nak masuk dalam blog ahh tu

kalau saya tidak merasakan hormat kepada anda, saya akan fire di situ juga sebagai berkata
kalau aku nak masukkan pun, ape ko susah? dengki ke?

sebelum anda kene fire dengan free, baik elakkan berkata-kata sedemikian dengan saya. saya sentap bila bercakap tentang blog depan khalayak. tetapi jika anda nak bertanyakan tentang arena blogger dengan saya di depan khalayak, saya tak hesitate melayan anda.

3. private not private
saya sedar, blog saya adalah unsecured. blog saya dapat diaksess oleh sesiapa jua. saya merelakan kehidupan saya dihendap oleh sesiapa jua. paling utama, saya relakan hidup saya dihendap oleh sahabat handai dan saudara mara saya. jadi saya tidak perlu bercerita panjang dengan mereka setelah sekian lama terpisah dek jarak waktu. jadi mereka keep updated. akan tetapi, oleh kerana blog saya adalah unsecured, tidak semua kisah hidup saya 100% diceritakan secara terperinci di sini. cuma selected kisah yang saya kira penting untuk dikongsi sahaja saya catatkan di sini. jadi jika saya adalah stranger anda, jangan membuat sebarang spekulasi tentang hidup saya. ketahuilah, cuma 10% sahaja diri saya yang sebenar diceritakan di sini. lagi 90% tentang diri saya harus dikenali dari alam realiti. ingat tu, jangan buat spekulasi.

4. content
blog saya berunsur peribadi. jadi setiap pendapat yang saya utarakan di sini adalah dari personal opinion saya ditambah dari hasil pencarian dan pembacaan. kritikan membina digalakan, kritikan tidak membina lupakanlah. sila kunjung area saya selalu jika ianya menepati citarasa anda, tetapi saya nasihatkan anda beredar segera jika anda tiada selera menghadap halaman saya ini. saya tiada rugi. enter at your own risk. saya sering akan rekodkan resepi yang saya adaptasi dalam kehidupan harian. sila jangan tuduh saya ingin membangga kepakaran memasak saya. ini adalah strategi hidup saya. ini saya anggap sebagai online buku resepi saya yang akan membolehkan ianya berjaya diaksess bila-bila saya perlu di mana-mana saya berada. sila jangan tuduh saya secara melulu bahawa saya berniat menunjuk kepakaran. sila ambil perhatian, aktiviti memasak saya dikira sebagai aktiviti yang keep remembered. jadi aktiviti tersebut layak tersemadi di sini.

5. nasihat
buat anda yang masih newbie dalam arena ini, bertenanglah. banyak yang anda perlu tahu tentang arena penulisan blog. berhati-hati dengan keterbukaan. landaskan kejujuran, jauhkan kesangsian. jangan cepat melatah, dalam dunia nih banyak benda lagi yang kita belum terjah. jangan melatah kalau anda rasa idea anda diciplak, jangan melatah kalau anda rasa hidup anda dihendap. jika anda tidak mahu semua itu berlaku, sila tutup blog anda kepada pembacaan umum. eujudkan ianya hanya untuk tatapan pembaca selected anda sahaja. jangan melatah kalau anda rasa orang lain salah anggap terhadap anda berdasarkan penulisan anda semata-mata. malah, buat lah statement sebagai defend kepada diri anda (jika dirasakan perlu). kepperluan berhgantung kepada pertimbangan anda sendiri. no harm on others.

6. sejarah
saya bermula menulis sejak october 2007 through multiply journal kemudian berpindah ke blogger sejak october 2008. blogger adalah lebih mesra pengguna dan sangat mudah diaplikasi. catatan masih sama dengan tujuan menulis yang sama.

sekian dahulu, terima kasih atas kunjungan, terima kasih atas sokongan.


No comments: