::.Da' Sweet Friend Follows.::

Tuesday, August 11, 2009

my new venture

The past as well as the future is written
in the genetic blueprint for life


masih teringat saki baki ilmu dalam kepala, (wah..dah tinggal saki baki? mmg ilmu sikit ke, dah banyak ilmu yg luput?, ntah..) pensyarah dan dalam buku ade sebut; habit, traits dan personality itu salah satu penyumbangnya adalah daripada biological foundation atau nak senang faham sumbangan genentik atau nak lagi senang ianya adalah tersumbang dari keturunan. faktor-faktor lain juga ada menyumbang i.e persekitaran (experiential), semulajadinya begitu (dispositional), adjustment, kegiatan sosial dan budaya, dan sebagainya.

setelah 27 tahun mengenali diri sendiri, saya discover dari genetik mana habit, traits dan personality saya terbentuk. kebanyakannya ia didominasi daripada genetik bapa. muka saya kata orang ikut muka abah, perangai saya sedikit sebanyak mewarisi ketidaksabaran sikap abah, kepanas baranan sifat abah, emotional dan moody juga sikap abah.
hence, resulted saya (dan kebanyakan kami) more attached to abah personally. jarang saya follow sifap penyabar ibu, sifat lemah lembut dan moody-free ibu. saya cuma serap sedikit habit ibu terhadap laundry (to make sure dengan penuh teliti how you do your laundry).

akhir-akhir ini pula, saya dapat rasakan my freaking blood ni adalah dari my abah's side which explain saya sangat berkecendurungan terhadap aktiviti masak-memasak. traditionally my abah's side semuanya tahap pandai and superb in cooking. lately pula, saya discover i love google resepi masak-memasak dan menghabiskan masa yang panjang searching the info in this field. saya rasa sebuah keseronokan ahh di bidang ini. saya agak kurang cenderung aktiviti jahit menjahit, sulam menyulam lukis melukis dan aktiviti kesenian lain. as my siblings always said, tangan tak berseni. tapi basic household tasks yang lain saya buat tau...setakat mengemas, menyapu, membasuh dan melipat baju tu semua saya yang buat.

insan-insan yang banyak membantu saya dalam bidang yang saya baru berjinak-jinak nak ceburi ini ialah my luvly-ies; to name few: abah, itam, ucu, k.long, ibu, ibu flat dan ramai lagi. mereka tidak pernah jemu melayanan panggilan telefon saya yang bertanya cara masak itu dan ini. terima kasihlah yer..kata atuk, dulu nenek ada tanak belajar, sekarang baru tergagau-gagau (read: tercari-cari)

okey ini sebahagian dari hasil kecenderungan bidang baru saya

[gaya seperti cup cake, dalam versi saya sendiri tanpa cup]



resepi saya adaptasi dari sini. mengikut resepi asal ianya dibakar, untuk sedikit kelainan, saya kukus dalam acuan kecil. dan letakkan icing krim diatasnya. kalau malas nak bukak link tu, klik je kat bawah ni





[salida's stim cake with buttercream]




untuk kelainan yang lain, saya inginkan sesuatu yang cair dalam mulut, tidak di tangan. saya tambahkan chopped chocolate bar ke dalam bancuhan dan chocolate chip sebagai base. juga dengan cara kukus atau stim. hasilnya, ya Allah melted chocolate yang super melt dan rasa coklat yang sangat kaya (rich chocolate taste).



saya cuma cenderung dalam bidang ini tapi saya belum cukup mewarisi kebijaksanaan mereka yang super power dalam bidang ini. kalau arwah nenek masih ade, surely she will proud of me!


No comments: