::.Da' Sweet Friend Follows.::

Monday, February 23, 2009

solat dan sabar

.sesungguhnya, mintalah pada Allah
dengan jalan sabar dan solat.

aku tertekan...
ko nak dengar cerite tentang tekanan aku?
"ye....ceritalah"...
aku pun mula bercerita....
bla bla bla dan
bla bla bla...
bla bla bla...
" ha salah engkau lah tu"
" engkau tu dah memang camtu..."
" sejak aku kenal ko dulu lagi ko memang camtu"
" dah berapa kali aku nak bagitau engkau"
aku cuba pertahankan keadaan
"alah dah ko tau camtu, nape tak ikutkan aje.."
" kenapa ko nak bertegas sangat"
" ko tu yang degil..."
" ko tu yang bla bla bla.."
"ko yang camtu bla bla bla"
aku diam aje...angguk...
malas nak tambah lagi tekanan dalam jiwa
cukuplah tue. aku ingatkan aku luahkan tekanan aku dekat ko aku lebih senang
hati aku lebih aman...
rupanya aku kena tembak dengan lebih hebat...
"tengok tuu...dah mula nak buat keras kepala"
"salah ke ape yang aku cakap ni?"
"betul kan...memang ko yang salah kan"
aku cuma mampu mengangguk sambil menahan takungan air mata dari tumpah
"tengok tu..mula nak buat perangai"
"nak tunjuk kepala batu ko tue"
"nangis...nangis..nangis je lah ko tau"
"kenapa ni?"
aku takde pape...
it's just masalah aku dan aku je
aku rasa takde kene mengena ngan ko kot...sori
air mata aku meleleh laju
"ooo takde kene mengena...ko dah libatkan aku tadi, pastu ko kata takda kene mengena?"
"huh! elok lah tu..."
dia berlalu pergi....
--------------------------------------------------------------------------
kenapa ini nasib yang diterima?
kenapa tekanan ditambah dengan tekanan lagi?
kenapa tiada yang nak sambut tangan dan mengusap alirnya airmata?
kenapa tiada siapa yang cuba menyebelahi? (oh!mungkin salahnya dari kamu sendiri, jadi siapa yang nak sebelahi kamu)
--------------------------------------------------------------------------
dalam kes ini aku yang salah
jadi aku kene belajar sendiri
jangan nak harap ade orang nak bela
jangan harap ada orang yang nak sebelahi
--------------------------------------------------------------------------
saya terfikir, dalam kes sebegini mungkin yang diharapkan oleh mangsa kejadian adalah insan terdekat dengannya yang mengenal (memahami) dirinya sejak sekian lama menjadi reliever atas tekanan yang dihadapi. tetapi kenapa sebaliknya yang si mangsa terima? mungkin agaknya dalam keadaan tertentu, the outsiders knows better to handle you sebab outsiders itu takut nak kecilkan hati kamu sekalipun kamu yang salah mungkin dia akan kata,

"awak mungkin bersalah, tapi awak sabarlah yer..."
"saya tak tahu sangat kisah awak, so saya takleh nak komen lebih"


saya pasti selepas mendapat respon sebegini si mangsa akan senyum lantas melupakan masalah serta tekanan yang dialami....dan berlari riang terus menari...

No comments: